Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4102 ggr
krimskrams
2013-05-06 17:21

Blåbärsbuske

Funderar på vad jag ska plantera i mina nyinskaffade 35-40 liters krukor i kermik!

Klarar månne glaserad keramik att stå ute under vintern? eller spricker de?

Hade tänkt mej köpa 2 st blåbärsbuskar!

Bor i Finland i finsk zon 3, klarar dessa månne väderleken?

Borde man på nåt sätt täcka in eller isolera krukorna till vintern?

Tips emottages gärna!

Någon som har erfarenhet av blåbärsbuskar??

Eller finns det någon annan perenn/bärbuske eller litet träd som man kunde plantera?

 🙂

Tack o bockar på förhand!

Annons:
VildaVittra
2013-05-06 17:43
#1

Lagerblad trivs annars utmärkt i kruka, sedan tar man in och övervintrar busken. Färska lagerblad i soppan är mums.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

krimskrams
2013-05-06 17:44
#2

Har tänkt köpa mej an lagerbladsbuske åxå jo! men i de stora krukorna skulle jag vilja ha något som kan övervintra i själva krukan…

Bjornen
2013-05-06 18:02
#3

Surjordsväxter trivs inte i krukor. Smaken på blåbärsbuskens bär motsvarar ungefär odon och enligt uppgift blir de godare i bättre klimat. Finsk zon 3 motsvarar ungefär svensk zon 4 (eller 4½).

Tant Grön
2013-05-06 23:04
#4

Jag har två blåbärsbuskar. Den ena ger otroliga mängder ganska små jättegoda bär. Tror den heter Putte. Har haft den i zon 4 och nu i zon 3.

Bären mognar efterhand under lång tid.

Den andra ger få men stora inte lika goda bär.

Odlade lager förut men vågade inte använda bladen i mat, eftersom jag läst att det finns en lager som är giftig, och det är svårt att se skillnad. Och den man köper i affären kanske inte är den äkta lagern som man har i mat.

Bjornen
2013-05-07 06:34
#5

Lager är inte giftig, annat än som allt annat i extrema doser. En likartad odlad häckväxt lagerhäggen har dock giftiga blad och smakar bittert. Odlingsbar upptill zon 4 och har ätbara bär. Lagerhägg säljs inte som medelhavsväxt utan säljs som utomhusbuskar.

kickboard
2013-05-07 06:42
#6

Har funderat skaffa ett par blåbärsbuskar, men om de smakar som odon är det inte mödan värt.

Annons:
Linnea
2013-05-07 14:15
#7

De blåbärsbuskar som jag har köpt och/eller smakar bär ifrån smakar absolut blåbär. Dock smakar inte amerikanska blåbär lika mycket som våra vilda svenska.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kickboard
2013-08-11 08:42
#8

Nu har jag införskaffat blåbärsbuskarna och planterat dem i okalkad torv.  Marken utgörs annars av lerjord, så torven hälldes ner i planteringsgropen. Hur är det med gödsel?  Hurudan i så fall? 

 Mina buskar är självfertila, men det lär ska bli mera bär om man har olika buskar.  Fick tyvärr inte tag i två olika och nu undrar jag om det hjälper till att det finns vilda blåbär i skogen intill?

Anders 50
2013-08-12 22:40
#9

Har också två blåbärsbuskar och bären smakar nästan bättre än vilda.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: