Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 25643 ggr
annie
2013-04-26 10:30

Budgetväxthus i plast??

Min växthuslängtan har hållit i sig i så många år att jag inte kan räkna dem. Hur som helst känner jag att i år blir det till att fixa sig ett eget budgetväxthus för att stilla detta begär en aning 😛

Någon här inne som gjort just detta och har tips och trix att dela med sig av?

Jag har tillgång till byggplast och kan bygga ramar etc. Skulle gärna vilja ha något att sätta in gurka och tomat i. Tomat har jag däremot läst att man kan odla i kruka och trä stora plastpåsar omkring. Kanske ett alternativ även för gurkan??

Alla tips, trix och naturligtvis bilder (massor) mottages tacksamt!! 🙂

Annons:
VildaVittra
2013-04-26 10:40
#1

Nu har jag inte gjort det än, men jag funderar på att sy ett tält i byggplast till en partytältsställning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

balkongodlare
2013-04-26 11:14
#2

Jag vet inte alls hur kvaliteten är, men jag råkade se ett litet växthus för halva priset på Rusta här om dagen: http://www.rusta.se/vaxthus-p62301036.aspx

annie
2013-04-26 12:44
#3

# 2 Tack för tipset!

Tant Grön
2013-04-26 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här gjorde jag till en kruka tomat. Jag klippte till en rektangel som passade till krukan och sydde på kardborrband att stänga med. Längst upp sydde jag en kanal där jag trädde in ett snöre och drog åt.

Tant Grön
2013-04-26 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Tant Grön
2013-04-26 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag gjorde också ett litet växthus av ett gammalt trädgårdsbord i trä. Förlängde benen och använde påsydda kardborrband att öppna och stänga med. Också en vädringslucka på båda sidorna som stängs med kardborrband.

Annons:
annie
2013-04-30 11:39
#7

Åh, tusen tack för bilder! Jag har en massa idéer, får se om det blir något 🙂

Kimji
2013-05-01 22:37
#8

Min pappa kastade ihop ett växthus av byggplast och restvirke mot husväggen. Ser ut som ett "typiskt" växthus i formen och är ca 2*3 meter. Har funkat jätte bra. Han har tomater och vindruvor och allt möjligt. Har tyvärr ingen bild dock. Lycka till!

ikna
2013-05-02 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Innan vi skaffade växthuset, gjorde vi ett litet av byggplast och lite reglar intill förrådsväggen:

ikna
2013-05-02 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Tzatze
2013-05-03 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

För många år sen gjorde jag ett enkelt växthus av fiberduk och grenar från skogen (eller om det var bambupinnar). Det blev varmt och gossigt där inne men ändå luftigt och regnet vattnade plantorna utan att dränka eller slå sönder dem. Formen var väl i stil med ett tält med dörrar som stängdes av sin egen tyngd. Det var ingen bottenram på denna modell utan pinnarna körde jag bara ner i jorden direkt i trädgårdslandet, och allt var hopmonterat med snören. Ingen skönhet kanske men funktionellt och squashen stormtrivdes.

Kruxet med små plasttält är att det är svårt att reglera värmen. Glömmer man att lufta det en solig dag så är grönsakerna kokta. Därför valde jag fiberduk till denna modell.

Kul tråd förresten. Jag fick sån inspiration att jag ska åka och köpa material och bygga ett miniväxthus nu.

Tzatze
2013-05-04 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hittade den här bilden på nätet. Den är gjord av armeringsnät böjt i en båge. Himla coolt tycker jag.

Tzatze
2013-05-04 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sådär, nu är drivhuset klart (nästan) 😃 

Jag använde 180 cm långa bambupinnar som jag tejade ihop med silvertejp. Sen häftade jag på fiberduken med häftpistol. Den här modellen har bara ett skynke som dörr som man fäller upp eller ner vid behov. En bambupinne längst ner fungerar som tyngd. Nu får jag hoppas att mina gurk- och tomatplantor ska trivas. Det är ganska blåsigt uppe på vår balkong så de behöver verkligen skydd.

Annons:
annie
2013-05-06 13:37
#14

Vad tjusigt ni gjort och så bra med bildinspiration! Här ska planeras 🙂

Caspia
2013-05-08 12:48
#15

#13. Nu kliar det i huvudet! Tack för inspirationen!

Envishet och drömmar

sannajansson
2016-02-28 20:03
#16

Jag skulle definitivt rekomendera ett färdigt växthus. Att sätta upp lite plast runt en ställning håller inte många veckor om det blåser lite och finns hyffsat billiga t.ex. de mindre modellerna av växthus från vitavia

Upp till toppen
Annons: