Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 22796 ggr
ms-mee
4/25/13, 10:07 PM

Fristående spaljé

I år måste jag få upp en spaljé. Men det finns ingen vägg jag kan ha den mot, alltså kommer den stå helt fri. 
Hur ska jag göra för att det ska tåla lite vikt? Det är en sån här jag vill ha http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Spalje-14110/ 

Om jag gör en träram och sätter ner den i backen på sidorna, kommer det att funka eller faller den då?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
ms-mee
4/30/13, 4:08 PM
#1

*Putt* Någon som har någon idé?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

beem
4/30/13, 5:14 PM
#2

Jag tror du behöver 2 stadiga stolpar som sitter  i marken och sen fäster du spaljen i  dem. Det finns särskilda stolphållare som man gräver ner som gör det stabilt.

Googla på "bygga spalje" eller liknande så får du kanske mera tips.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ms-mee
4/30/13, 7:40 PM
#3

Jo det var så jag tänkte. Men jag är lite rädd att den ska tippa sen när det växer på den

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

beem
4/30/13, 9:16 PM
#4

Det som ska hålla stolparna gräver man ner i marken och sen sätter man stolparna i det.  Det borde hålla.Så här menar jag.

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Staket--grind-1/Snygg-spalje-44979

Det viktiga är väl att ha rejäla stolpar som står stadigt. Sen inverkar det naturligtvis var spaljen står - hur utsatt den är för vindar. Jag skulle nog satsa på rejäla stolpar och med  armeringsnät om det är väldigt  utsatt för blåst - dessutom jättesnyggt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ms-mee
5/2/13, 12:13 PM
#5

Jo, vi hade ju tänkt stolpar och jordankare. Och med tanke på att den ska stå helt fri kommer den utsättas för mycket vind. Så det är ju frågan om den kommer tippa..

Armeringsnät har jag kollat på, men står det stadigare menar du? Jag trodde risken att det tippar är större då det väger mer.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

beem
5/2/13, 4:25 PM
#6

# 5 Jag tänkte på att armeringsnät är stabilt men du har ju rätt i att det också är tyngre. 

Hoppas det någon här som har en spalje som du tänkt och kan berätta mer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ms-mee
5/2/13, 8:52 PM
#7

Ja, som det ser ut nu så blir det ram runt spaljén. Stolparna på sidorna med jordankare och sen fäster jag "stolpen" upptill i altan. Det känns som att det blir säkrast så :) 

Tack för bollningen av idéer :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

beem
5/2/13, 9:25 PM
#8

Det måste ju fungera. Jag tycker det låter bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tzatze
5/3/13, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min idé är att testa en annan form som ger lite mer stödben, då borde den hålla bättre mot vind .

ms-mee
5/3/13, 11:57 AM
#10

Jo, men vi har lite för liten plats. Jag var inne på att göra en version av första bilden du gjort, men det blir inte bra så :/ 

Jag sätter fast den med en stolpe i altanen och håller tummarna att den inte faller 😛

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Tzatze
5/3/13, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Om du väljer vikspaljemodellen så funkar det med din egen idé om att snickra en ram till den köpta plastspaljen. Du gör ju bara två ramar helt enkelt och sätter ihop dem med gångjärn.

Tzatze
5/3/13, 12:05 PM
#12

Aha, du menar att du bara har plats för en smal spalje? Ja då blir det nog bra att fästa i en altanstolpe som du tänkt dig. Jag trodde den var helt fristående och inte hade nått annat yttre stöd i närheten.

ms-mee
5/3/13, 12:14 PM
#13

Jo precis. Jag har bara mot grannen att sätta om jag inte vill ha den mitt på gräsmattan. Men jag känner inte att jag vill offra den lilla lilla mattan då jag ska fixa två rabatter också.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
ms-mee
5/3/13, 12:16 PM
#14

Ah, jo. Men det var ifall jag kunde ha den en bit från altan. och inte fästa den i den. Då hade den varit helt fri utan stöd från något annat

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Tzatze
5/3/13, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Men om det är så ont om plats för din spalje så tvivlar jag på att du kan gräva ner stolpar odyl.

Men det finns ju massor av trevliga stabila växtstöd i armeringsjärn att köpa, både rostiga och lackade. Det är bara att banka ner dem i jorden där man vill ha dem. Kolla plantagen, bauhaus och kanske granngården.

ms-mee
5/3/13, 2:58 PM
#16

Varför skulle jag inte kunna sätta ner stolpar om det är ont om plats? 

Ja, jo. Men jag vill ha en spaljé :) Och det finns plats för den då den står mot grannen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Tzatze
5/3/13, 4:06 PM
#17

Gör som du har tänkt dig, det blir bäst 😃

ms-mee
5/3/13, 4:43 PM
#18

Jo, jag hoppas det 😛 Bara att hålla tummarna att det kommer se bra ut också :D

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ms-mee
7/1/13, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det blev helt okej. Inte så vackert men helt okej :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Upp till toppen
Annons: