Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7065 ggr
caalev
4/25/13, 8:37 PM

Mjöldagg humle

Hej!

Jag tänkte låta humle växa upp efter väggen som insynsskydd. Jag började plantera förra våren och satte tre plantor innan jag upptäckte att de drabbats av mjöldagg :( klippte ner dom och brände det.

Resten (roten) sitter kvar i marken, kan jag låta den sitta och börja plantera fler brevid? är väl dags nu när det är vår? Eller kommer dom nya plantorna att drabbas?

Tacksam för svar

Annons:
Åsa S
4/25/13, 9:03 PM
#1

Mjöldagg finns i luften du kan inte skydda dig mot det. Det finns olika arter mjöldagg och de går på olika växtslag.

Planteringar vid husväggar drabbas väldigt lätt av mjöldagg eftersom det ofta är för torrt och väldränerat + varmt där och då blir växterna försvagade och angrips lättare. Vissa år får man större angrepp än andra. Humle kan du inte utrota genom att klippa ner så de kommer grönska iår igen så du behöver inte plantera nytt. Det man kan göra är att vattna rejält regelbundet från tidig vår och framåt under odlingssäsongen + om det börjar bli små angrepp så kan man bromsa dem genom att några ggr i veckan spruta växten med ataminvatten eller mjölkvatten. Såna metoder som att klippa ner och bränna skadar nog växten mer än mjöldagg + det har ju just ingen effekt det är mera onödigt jobb.

caalev
4/25/13, 9:22 PM
#2

jag vill utöka lite och därför sätta fler plantor, men då borde jag kunna göra det nu snart då.

jag fick lite panik när jag hittade mjöldagg på min kaprifol också och trodde att det skulle sprida sig överallt :)

vad kan jag låta dom klättra på? någon form av "stål tråd" eller något annat.

tack för ditt svar!

Åsa S
4/25/13, 9:43 PM
#3

Humle kan nog klättra på det mesta, trådar spaljeer, träd, grenar, pinnar mm de är inte kinkiga.

Det är ju som sagt olika arter mjöldagg så humlemjöldagg hoppar inte till en massa andra växter utan de har egna mjöldaggsarter och som sagt vattna från tidigt vr då allt börjar grönska och framåt (med rejäla rotblötor) brukar hjälpa växter som visat sig lätt drabbas av mjöldagg.

Plantera humle kan du göra ifall tjälen gått ur marken + jorden rett sig.

Bjornen
4/26/13, 7:30 AM
#4

Olika mjöldaggssvampar uppkommer genom torka hos växten eller alltför fuktigt klimat. Både torka hos växten om den står mot en vägg och fuktigt klimat på bladverket gör det extra fördelaktigt för svamparna.

De flesta mjöldaggssvampar lever bara på någon eller några arter. Närbesläktade arter kan angripas av andra arter. Flera mjöldaggssvampar har ibland bytt värdväxter. Särskilt införda mjöldaggssvampar från Amerika har bytt värdväxter när de kommer till Europa. Exempelvis krusbärsmjöldagg fanns på de två vildväxande amerikanska arterna och smittade de två nordeuropeiska arterna före 1904. Den svenska skoglönnen och de sibiriska ärtbuskarna har också smittats från andra arter. Sannolikt har mjöldaggssvamparna gjort någon genförändring som gör att de angriper även andra nya arter.

caalev
4/26/13, 8:59 AM
#5

tack för era svar

det är ganska torrt där den står, lite under tak och mycket kvällssol. men jag har växthuset nära tillhands så ska tänka extra på att vattna.

Väntar nog någon vecka innan jag planterar.

I fackhandeln såg jag guldhumle, vet ni något om den? blir det fint att blanda? eller kanske bästa att hålla sig till samma.

Bjornen
4/26/13, 10:17 AM
#6

Guldhumle är en variant som har gulaktiga blad. Den är mera svagväxande genom att bladen innehåller mindre klorofyll.

Annons:
Upp till toppen
Annons: