Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 33238 ggr
Mooniq
4/23/13, 3:07 PM

Robotgräsklippare

Hej alla

Ni som har robotgräsklippare - jag vill gärna ha era åsikter. Jag ska köpa robotgräsklippare nu i sommar. Märken som jag är intresserad av är Huskvarna, Stiga och Bosch. För tillfället är Huskvarna tippad favorit då jag har köpställe med egen verkstad i närheten där jag bor.

Jag kommer att hålla  mig inom prisklass 10000 - 15000 kr Min tomt är ca 650 kvm och plan.

Åsikter, bekymmer, negativt, positivt….

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Gronstedt
4/23/13, 3:07 PM
#1

*hovavtryck - går i samma tankar*

Mooniq
4/23/13, 3:10 PM
#2

#1 Gronstedt - kul.. har du lurat på några speciella märken, eller är det billigast som gäller..?

jag är orolig för att köpa på tex jula, biltema eller rusta - jag tror inte att service är lika god där om något skulle gå fel/sönder som om jag köper hos en mindre handlare som saluför, tex Huskvarna…🤔

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gronstedt
4/23/13, 3:16 PM
#3

Nja, jag är kluven - jag har jättestor, kuperad tomt men också en mindre "tamare" gräsmatta, så antingen får det bli svindyrt som klarar allt eller en enklare och billigare som sköter biten närmast huset, så får man ändå klippa "ytterområdena" för hand.

Stiga är väl det jag klurat på (om det inte ska bli enklaste Jula-modellen), men mest för att det är det första märket jag kommer att tänka på.

Mooniq
4/23/13, 3:31 PM
#4

Jag har läst lite om Bosch Indego - med gps - klipper rakt fram o tbx prexis som om man klippte själv, den ligger bra till hos mig,kostar strax under 15000 kr.. men så är det ju baksidan då.. service, om något går sönder, reserdelar etc.. de flesta robotar klarar kuperat bra - lite olika vilken lutning de klarar.. man kan köpa offroaddäck…😃bara en sån sak….

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
4/23/13, 3:38 PM
#5

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Halvdansken
4/23/13, 6:18 PM
#6

Men man ska väl gräva ner nån slingor längs med alla rabatter osv där den inte ska gå in och klippa? Hur långa sådana slingor får man med? Hur djupt ska de ligga? Är de frostsäkra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Mooniq
4/23/13, 6:35 PM
#7

#6 Halvdansken

Olika längd på slingor till olika märken, men man kan köpa till skarvsladd. De ska "spikas" fast eller så får man göra en skåra och peta ner sladden precis i ytan av backen. sen kopplas slingan till bas/laddstation, så om det åskar bör man nog dra ur sladden så inte blixten söker sig dit. Tror de är frostsäkra, har inte läst något om slinga - frost.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spectabile
4/23/13, 8:45 PM
#8

Införskaffade en robotgräsklippare förra året och den var till mer belåtenhet än vi kunde ana. Vi gjorde en ordentlig koll på olika märken innan vi slog till och det slutade med en Huskvarna. Huskvarna ligger tydligen längst framme i utvecklingen, såvida det inte har ändrats sen förra säsongen men det tror jag inte. Vi har en ganska stor tomt, den är bucklig, smågropig och lutar lite, men den tar sig fram utan protester. Vi har två trånga passager men inte heller det var något problem. Förra sommaren och hösten var regnig men den gick troget ändå. Det finns faktiskt robotar av andra märken som går tillbaka till "stationen" om det regnar och då har man ju inte särskilt stor nytta av den. Den vänder och går åt ett annat håll om man står i vägen för den och om ett barn skulle få för sig att lyfta på den om än aldrig så lite så stannar den omgående. Montering av laddstationen och nedgrävning av slingorna ingick i priset. Till slingorna hade vår leverantör en maskin som körde ner slingan ett par cm och trots att det rörde sig om några hundra meter så var allt klart på ett par timmar.

Det är en makalös manick som vi är mycket nöjda med. 🙂

Mooniq
4/23/13, 9:02 PM
#9

#8 Spectabile

vilken modell har ni köpt -roligt att läsa att ni är så nöjda 🙂

Går er robot ut varje dag och klipper?

Upplever ni att HELA gräsmattan blir klippt? eller glömmer den vissa områden?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spectabile
4/23/13, 9:48 PM
#10

Tomten är på ca 2500 kvadrat så det är den modellen som tar upp till 3000 kvadrat, beteckningen kommer jag inte ihåg. Tiderna och hur ofta den ska gå är enkelt att programmera. Under högsäsong gick den ca 12-14 tim per dygn fast vi gav den "semester" en dag i veckan. Allt efter som gräset växte saktare så minskade vi tiden, på slutet gick den 2 dagar per vecka ungefär.

Den går kors och tvärs men HELA gräsmattan blir klippt. Den är lite rolig att titta på för skulle den komma på en plätt där den tycker att gräset är längre än på andra ställen, kan ju bli så för att gräset växt ojämnt men också för att den missat lite (det är knappt synligt ens), då klipper den helt plötsligt systematiskt tills den plätten är avklarad. Sen fortsätter den som vanligt. När den börjar bli "trött" går den "hem" för laddning.

Mooniq
4/24/13, 6:19 AM
#11

#10 Spectabile

då har ni en lyxmodell för över 25000 kr med inbyggd gps om det är den modellen som klipper upp till 3000 kvm. 

Om jag förstår din text rätt så kör den lite hipp som happ men när det behövs tar den till gps'en och klipper rakt fram och tillbaka inom ett specifikt område..

Upplever ni att den är "dyr" i drift - har elräkningen ökat markant?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
4/24/13, 7:08 AM
#12

http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/?gclid=CLaY3evD4rYCFQd6cAod6mEAbA

modell 305 eller 308 är det mest intressant för mig. De släppte den första roboten 1995, så de har nog hunnit bygga bort "barnsjukdomarna" nu i generation 3.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
4/24/13, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

schematisk bild från broshyr. brandgul tråd är slingan som håller inne roboten på tomten. röd slinga är hjälpslinga för att föra roboten "hem" när den behöver laddas.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
kickboard
4/24/13, 4:13 PM
#14

Har haft vår robotgräsklippare sedan 2007 och jag brukar säga åt min man att det är bästa investeringen vi gjort på länge.

Här finns inlägg med bild av klippresultatet:

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d716d1bb9cb46222107dfaf-automower

Spectabile
4/24/13, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

# 11 För vår del stod valet mellan att köpa en ny åkgräsklippare eller en robot då åkgräsklipparen sjöng på sista versen. Valet föll på roboten eftersom man inte själv behöver lägga tid på klippning och man är inte väderberoende heller, förutom åska då, det är dess största fiende och det är läge att dra ur sladden. Visst kan man kalla den för lyxmodell, men å andra sidan är inte en åkgräsklippare särskilt billig heller. GPS har den inte, men sensorer som känner av gräsets längd. När den kommer till en plätt där sensorerna känner av att gräset är "för långt" så kör den inte fram och tillbaka. Den blir systematisk och kör kvadratiskt som på bilden. Vår gräsmatta är bra mycket mer komplicerad än den du visar på bilden, men det är ändå inga problem. När den ska gå in för laddning söker den först efter den röda slingan, men om den inte hittar den efter ett visst antal minuter så går den rakt fram tills den hittar den brandgula slingan och följer den istället tills den kommer till laddstationen. Vi har naturliga stenar som sticker upp rätt mycket + land och buskar som inte tål att köras emot så dom är inslingade. Innan vi köpte den räknade vi ut elkostnaden för roboten och bensinkostnaden för en åkgräsklippare och det gick på ett ut, så ur den synpunkten hade det ingen betydelse.

Som nr # 14 säger så har den känts som en bra investering och gräsmattan har successivt blivit finare, mossan minskar och det är alltid nyklippt 🙂

Pagan
4/24/13, 9:47 PM
#16

intressant tråd, jag går också i dessa funderingar, men har en del kvar efter dräneringen att fixa så det lär väl dröja. Men jag har ofta funderat kring hur man gör på vintern med roboten. Måste man underhållsladda batteriet? Och / Eller låter man den vila i ett icke frostfritt utrymme? Gör man ett eget garage eller finns det färdiga lösningar att köpa till? Sedan ser jag att på de flesta ställen så ingår ex antal meter slinga, men det räcker ju inte på långa vägar och vad kostar de per meter? Å en sak till, jag förmodar att man har en egen kod så den bara fungerar hos mig, men enligt mitt försäkringsbolag så får jag ingen ersättning om roboten blivit stulen, för de anser att jag varit oaktsam som inte haft koll på den, men det samtalet blev lite hastigt avbrutet, men jag trodde ju att själva grejen var att den skulle klippa då och då även om jag inte varit hemma. Nu var ju detta ett år sedan och jag har folksam, kanske har inte alla f.bolag samma policy. vet Ni?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mooniq
4/25/13, 5:32 AM
#17

#16 Pagan

vintertid ska den nog ställas inomhus.

När jag var o frågade på säljstället så rekommenderar de att man lämnar in roboten 1 gång/år för genomgång/service. Jag frågade om hur länge batterierna håller, fick till svar mellan 6-10 år.

Om tråden inte räcker så köper man till extra skarvtråd.

klipparen har kod så om den lyfts så tjuter den och man får knappa in pinkod igen, sen kan man programmera den så att den frågar efter pinkod dagligen/per vecka/ per månad. Olika märken har olika typer av stöldskydd, några kan skicka sms. Jag har nog spetsat in mig på en Huskvarna men det finns ju även Bosch, Gardena, Stiga + andra mindre kända märken med mycket teknik - man kanske samtidigt ska ställa sig frågan vilken verkstad tar emot roboten eller måsten den skickas om något går sönder.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gronstedt
4/25/13, 7:45 AM
#18

En sak som bekymrar mig är hur många ituklippta smådjur man kommer att hitta på sin gräsmatta. Väjer den för katter och igelkottar? För möss och sork? För paddor och grodor?

Mooniq
4/25/13, 4:05 PM
#19

#18 Gronstedt

de ituklippta som jag förväntar mig att hitta är sniglar - så slipper jag att gå runt o klippa dem. Roboten stannar när det tar emot och knivbladen sitter inne under roboten så tar det emot så stannar knivarna, roboten backar lite och ändrar riktning, om den välter eller tappar kontakt med marken ( lyfts) så slutar knivarna att rotera och ett larm tjuter så Igelkottar, katter, sorkar osv har nog försvunnit innan dess. Grodor är jag lite osäker på eftersom de är små, och relativt långsamma - där jag bor så finns inga grodor så jag ser inte det som ett problem . 🙂

Jobbigt när man går in hos en annan återförsäljare och inser att jag läst på mer än vad försäljaren gjort.. som var jäkligt kunnig på vanliga gräsklippare…😟

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
4/25/13, 4:58 PM
#20

Bra jobbat Mooniq,🙂 att vara mer kunnig än personalen menar jag, tack för svar. Att du får snigelfritt har jag hört från flera och det är ett klart plus.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
kickboard
4/25/13, 8:11 PM
#21

Har aldrig på 6 år sett något ituklippt djur på gräsmattan och de egna husdjuren vänjer sig snabbt med klipparen och tar sig undan.

Klipparen är inte stor utan kan bra förvaras i ett vanligt litet förråd eller till och med en garderob på vintern.

Mooniq
4/25/13, 8:14 PM
#22

#21 kickboard

vilken typ av robot har du? är du nöjd? har den krånglat? saker du funderade på när du köpt den?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kickboard
4/25/13, 9:02 PM
#23

Husqvarna Automower sedan 2007.  Vi har bytt batteri en gång, annars har den gått bra.  Nån gång har den klippt av tråden när tjälen fått den att lyfta på vårarna, men bara att fixa själv.  Inga större problem.

Mooniq
4/26/13, 5:32 AM
#24

#23 kickboard

så ni låter tråden ligga ute året om. Jag gissar att ni satt fast den på ytan eftersom tjälen får den att resa sig. Bra för mig att veta att man får inspektera tråden på våren speciellt 

var det dyrt att byta batterier? Lämnar ni in er robot på årlig service? jag blev rekommenderad att göra det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kickboard
4/26/13, 6:32 PM
#25

Vi har spänt fast tråden med de medföljande "spikarna" så nära grässvålen som möjligt och ställvis har vi grävt ner den.  Tråden ska ligga kvar hela tiden. Det är ganska mycket jobb att få fast den.  Vi jobbade nästan en hel dag med det på vår stora tomt.

Batteriet kostade ca 100 euro här i Finland.  Vi har haft den på service två gånger.  Resten av underhållsservicen har min händige make gjort själv.

Mooniq
4/26/13, 6:33 PM
#26

#25 kickboard

tack 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
4/26/13, 7:54 PM
#27

bara så jag förstår rätt, man behöver alltså inte ladda batteriet alls under vintern? 

Tänker på mina verktyg som jag måste underhållsladda då och då för att inte batterierna ska skadas på sikt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Mooniq
4/26/13, 8:00 PM
#28

#27 Pagan

En försäljare sa att man laddar upp roboten innan vintervila, laddar upp en gång under vinter, laddar upp innan säsong. den ska stå frostfritt under vintern, garage eller förråd eller dylikt..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
4/26/13, 8:08 PM
#29

Å tack Mooniq🙂Då vet jag. Måste bokmärka denna tråd. Lär ju ha glömt tills jag inköpt min lilla rumpa.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

kickboard
4/27/13, 9:44 AM
#30

Vi brukar inte underhållsladda alls under vintern, men det kanske man borde då.  Det har ju funkat bra i alla fall.

Mooniq
6/4/13, 3:31 PM
#31

.. idag har jag beställt min Husqvarna 308.. leverans nästa vecka.. .. den som väntar på nåt gott - väntar alltid för länge…. 

ska bli såååå kul….. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
6/4/13, 9:32 PM
#32

Spännande, grattis😃Så himla roligt. Nedräkning mot att slippa klippa själv nu då. Så härligt!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
6/13/13, 8:48 PM
#33

Mooniq: Har gräsklipparen hittat hem?

Läste förresten att den helst ska laddas en gång i månaden. 

Men det är kanske olika på de olika maskinerna. Batteriet kan ta skada och det kan ju kosta att reparera/byta.

Var ute och läste på svenska elektronikforumet, en tråd där de diskuterade Biltemas robot och Greenmate, rätt intressant att följa. Blev smått förbryllad ang hur man ska lägga tråden så klipparen inte kör ner i rabatterna, krockar eller inte hittar hem, det verkar ju inte helt enkelt detta. 

Följer med intresse din nya bekantskap🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mooniq
6/13/13, 9:40 PM
#34

den har inte landat ännu. och jag är så himla kass på att gå o vänta… och den som väntar på nåt gott - väntar alltid för länge… 

återkommer🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Bjornen
6/14/13, 10:11 AM
#35

Jag var i en trädgård och arbetade och i grannskapet fanns en sådan makapär. Det var inte närmaste granne, men fy vilket oväsende som aldrig tystnade.  Stackars den som hade den. Aldrig tyst.

kickboard
6/14/13, 10:29 AM
#36

Björnen

Nu får jag anmäla avvikande åsikt.  Vår Husqvarna robotklippare bara viskar sig fram.  Det enda som hörs är grässtråna som går av.  Mycket tyst.

Pagan
6/14/13, 7:26 PM
#37

Jag är tydligen också kass på att vänta😊

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Aristarcos
6/14/13, 9:14 PM
#38

Klipparen låter bara när bladen blivit slöa och kört emot sten eller liknande, sen har vi också inställt den att gå mestadels nattetid. Då är det ingen som störs, sen så klipper den väl inrymmande sniglar när den går då också :) Det var det bästa inköpet vi gjort, vi var bland de första som skaffade en automover här efter att gräsmattan var klart i området, i början var det rätt många vanliga gräsklippare, men en efter en har de köpt automover ifrån huskvarna, nu är det lugnt och fridfullt i området, skillnad förr när alla drog i gång sina klippare. Nej lungt och skönt, och effektivt :) toppen produkt..

Bjornen
6/15/13, 6:07 AM
#39

Jag vet inte vilket märke det är, men det var störande att vistas en dag några hundra meter från åbäket. 

Jag själv är inte det minsta intresserad av någon sådan då jag måste se vad som blir slagit först, då det ofta blir olika fröplantor i de örtrika gräsytorna. Om den bara klippte av gräs och inte halvgräs och örter kanske jag skulle bli intresserad.

Aristarcos
6/15/13, 12:02 PM
#40

#39 däremot kom jag på är en klippare som är på området som låter som en tröskmaskin typ (ej huskvarna), den är inget vidare trevlig att höra…

Mooniq
6/25/13, 5:36 PM
#41

Idag har jag fått min robotgräsklippare!! i morgon ska jag ha grejat klart installationen med slingor o laddstation.. Känns som julafton!! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Aristarcos
6/25/13, 6:28 PM
#42

#41 grattis ! Vad blev det för märke ?

Mooniq
6/25/13, 6:32 PM
#43

Husqvarna 308 automower.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Aristarcos
6/25/13, 8:10 PM
#44

#43 grattis den blir du nog nöjd med 😃vi har också en huskvarna men gammal en 😉

Mooniq
6/25/13, 8:18 PM
#45

#43 ja, jag tror jag blir nöjd. Håller på att spika tråd, i små omgångar för jag har lite ont av att sitta på knäna o jobba… så måste räta på mig ibland.. börjar tvivla på att tråden räcker..  men får väl stödköpa mer i morgon i värsta fall..

Bra med gammal husqvarna som funkar - då är det äkta kvalité! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Aristarcos
6/25/13, 8:36 PM
#46

#45 enkel konstruktion som är lätt repad. Vi har bytt batteri ett par gånger, något hjul och tror även kretskortet är bytt en gång. Men inga svårigheter att göra själv om man bara är lite händig.

Mooniq
6/25/13, 8:47 PM
#47

#45 jag tänkte lämna in min på service 1 gång/år, har verkstaden bara 15 min bilväg från bostaden. Kanske lite onödiga pengar men då får den ändå bästa chansen att jobba utan problem i förhoppningsvis många år. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
6/25/13, 9:00 PM
#48

Å grattis Mooniq, väntan är värsta plågan. Hoppas hoppas du blir nöjd nu då.😃Du lägger väl in lite info ibland och talar om om du är nöjd och så?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Mooniq
6/25/13, 9:06 PM
#49

#48, det kommer info om hur James sköter sig.. Pappa hade nån bra signalfärg så jag ska ge han en indianmålning oxå.. mindre stöldbenägen då gissar jag…😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spectabile
6/25/13, 9:14 PM
#50

Grattis Mooniq! Så roligt att du fått den nu 🙂

Mooniq
6/25/13, 9:15 PM
#51

#50 tack

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
6/25/13, 9:31 PM
#52

klart han heter James🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Record
6/25/13, 11:18 PM
#53

Grattis Mooniq !

Du klarar det mesta, men ett litet tips när du behöver skarva tråden kan du läsa i länken nedan. har du ordnat med åskledaren?

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=65439

Mooniq
6/26/13, 7:13 AM
#54

#53 tackar.. nej ag har inte kollat åskledare utan kommer att dra ur sladdarna till vägguttag och slinga när det är risk för åska. Vi har inte så ofta åskoväder här jag bor, för Gullmarsfjorden brukar få åskan att gå på andra sidan in över Fiskebäckskil mot Uddevalla. men det brukar ändå vara vackert spektakel på himlen ibland. Jag pratade med försäljaren om åska och enligt dem och försäkringsbolaget Aktsam så räcker det att ta ur kontakterna - dock viktigt att ta ur kontakterna till slingan och ställa undan roboten. då var risken minimal.

Pappa har nån stark signalfärg så jag ska ge roboten en egen indianmålning och sen ta foton. Då är den mindre stöldbegärlig. Har dock grannar som är på alerten så det försvinner nästan aldrig någonting i grannskapet, vilket är bra 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spectabile
6/28/13, 4:45 PM
#55

Hur går det med din James?

Annons:
Mooniq
6/28/13, 5:55 PM
#56

#55 det går utmärkt.. 🙂 jag gjorde klart allt igår och startade upp den,  som genast satte igång att arbeta.. Katten däremot.. satt på altanen och morrade och med dett halvskrämt uttryck i ögonen…- matte, när ska han flytta?? .. 😃 Så igår kväll satt jag på altanen och tittade på kors-å-tvärs-spåren och bara NJÖT… hur kan man älska en död pryl ?? så mycket…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
6/28/13, 8:05 PM
#57

Hahaha, den e inte död bara en liten mekanisk familjemedlem som numera sköter ett slitgöra som Ni slipper, vem skulle inte älska en sån😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Record
6/28/13, 11:24 PM
#58

#Mooniq

Intressant tråd med din maskin, med mitt medlidande för din katts problem som säkert går över.

Värre är det med åskväder  o blixten även om du gör rätt, att bryta slingan, vilken skapar nya problem kanske. Tänk dig att "James" har gått till boet för laddning eller vila, och du bryter slingan. När den då är klar att arbeta går den ut för att klippa enligt din tidsinställning och hittar ingen slinga, vad gör den då, jo går i 4 minuter o letar är det inga hinder klipper den grannens matta också.

Kanske dags att koppla in en sk ventilavledare på slingan som skydd vilken används på teleledningar med gott resultat. Att risken det slår ner i ditt elnät är nog minimal. Problemen är inte oövervinnerliga, blixten slår nog ner i det höga berget i första hand. Lycka till!

Mooniq
6/29/13, 7:56 AM
#59

bryts strömmen i slingan så vänder James när det tar emot. I instr.boken står det att om man har öppet mellan tomt och tex gata så ska man sätta ett lågt skydd, ca 15 cm högt. tex rabattavgränsare eller kantsten eller nåt liknande.

Trist om åskan slår ner och all elektronik bränns upp. Tack o lov så har vi sällan åskväder hos mig.. Gullmaren tar dem på "rätt" sida och åskan går med vattnet mot Uddevalla istället… Men jag är förberedd. Försäljaren hade inte hört någonsin att åskan slagit ner - men har man otur, så har man, såklart!

Sen är det oxå så att på själva roboten finns av/på knapp. och om det blir dåligt väder så stänger man av den då jobbar den inte alls.

Om plattan inte har sluten ström i slingan så går roboten inte ut o jobbar om den står på laddning, så lite säkerhet är inbyggt.

Jag har en öppen sida i min trädgård där jag inte har nåt staket mot min egen lilla park.ficka, där har jag köpt galvad plåt - rabattavgränsare - som jag ska slå ner idag med lite hjälp av papsen. då får jag helt inramad trädgård, för roboten vänder då den går emot saker.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kickboard
6/29/13, 8:56 AM
#60

Nu är det snart 7 år sedan vi skaffade vår Automower och den har jobbat oavbrutet hela dygnet runt  hela somrarna, då gräsmattan är stor.  Åskväder har aldrig vållat problem och vi har inte kopplat ur strömmen heller.

Det är hur som helst ingen risk att den går över och klipper på grannens tomt, för vi har flera hundra meter till grannen.  Tror inte det skulle funka så i alla fall.

Record
6/29/13, 11:59 AM
#61

Mooniq

Du verkar förberedd o kunnig.

"Trist om åskan slår ner och all elektronik bränns upp" Att blixten kommer via din elcentral tror ja inte, den hittar jordförbindelse närmare om det inte är luftledningar till fastigheten. Avståndet i strömbrytare är minimalt med tanke på blixtens flera kilovolt när den letar jordförbindelse. Har för mig att du skrev slingan ligger i gräsmatans yta, det hadde varit bättre att den ligger nedgrävd så mycket som tillåtes. Själva robotens prommenad på gräsmattan är nog ofarlig, men för laddningsstationen med slingan inkopplad är lite värre. Jag har i mitt företag jobbat med elektronik styrd över telefonledningar och sett skadorna på radiostaioner i ditt område så visst finns det problem. Tror att det skulle fungera med samma skydd på slingan som till telefonledningar d.v.s Ett glasrör med två metallplattor som ligger med delar av mm där blixten smälter tillsammans plattorna och avleder till ett jordspett, tror det var Siemens fabrikat på dessa. åskan kan ju komma när du jobbar o inte är hemma. Du får göra som du sagt- koppla ur slingan och bryt strömmen till laddaren, om det är ett kraftigt åskväder får du göra som katten?

[strutter]
6/30/13, 9:38 AM
#62

Hej! Jag tänker köpa en robotklippare, Husqvarna 305. Men försäljaren tror att på några ställen i min trädgård är det för smala passager för den guideslinga som behöver grävas ner. Någon här som har erfarenhet av det problemet?

Annons:
Mooniq
6/30/13, 10:36 AM
#63

man kan göra olika inställningar för guideslingan. hur smalt har du på smalaste stället.. annars får man göra en större klippyta och en bi-klippyta och lyfta över roboten mellan de olika ytorna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Spectabile
6/30/13, 12:56 PM
#64

#58 _Tänk dig att "James" har gått till boet för laddning eller vila, och du bryter slingan. När den då är klar att arbeta går den ut för att klippa enligt din tidsinställning och hittar ingen slinga, vad gör den då, jo går i 4 minuter o letar är det inga hinder klipper den grannens matta också.
_

Sådär beter sig inte vår automower. Har vi dragit ur kontakten så har vi. Det som händer i den situationen du beskriver är att den går ut ca 1meter från laddningsstationen och där står den tills vi kopplar på strömmen igen och ger den ett kommando att den ska börja gå igen. Fast grannen skulle nog bli riktigt glad om den förirrade sig in på hans tomt 🙂

Om vi är hemma och det drar ihop sig till åska så drar vi ur kontakten. Bäst är det ifall den är ute och klipper, den stannar snällt omedelbart, den forsätter alltså inte att gå x antal meter. När åskan dragit förbi så sätter vi i kontakten igen och den fortsätter att klippa som om inget hänt. Om det varnas för åska och vi vet att vi inte kommer att vara hemma så drar vi ur kontakten. När vi kommer hem sätter vi i kontakten igen och låter den gå på en annan tid istället.  Tex får den gå på natten istället eller tvärtom.

Jag har inte en susning om ifall det skiljer sig mellan Huskvarnas olika modeller, men det skulle förvåna mig om så skulle vara fallet.

Katter, hundar, hästar, fåglar vänjer sig snabbt vid roboten.

Record
6/30/13, 1:52 PM
#65

#64

Var lite kortfattad med mitt inlägg, det är många variabler.

1. Ingen annan än roboten är hemma och klipper, blixten slår ner i utrustningen, slingan och hemmahamnen är död, Maskinen fortsätter tills den finner hinder vänder o arbetar vidare. Hittar den ingen slinga endast ett öppet fält går den vidare ett antal minuter (in till grannen) tills den stannar såvida inte den hittar en slinga där med samma kod. Det har Mooniq sett och garderat.

2. Är roboten inne för laddning, och blixten slår ner är det säkert att båda är döda om det inte finns något skydd i form av en ventilavledare eller en s.k. "Gemow". Det är hela tiden inducerade spänningen i slingan och skillnaden mellan elektronikens 5 volt som avgör skadan.

Mitt antagande "att blixten slår ner" behöver inte vara just på robotens arbetsplats, det räcker med några km därifrån. Slingan kan i motsvarande grad vara nergrävd för att skydda utrustningen mot överspänning. Kanske ett jordspett i laddnings stn göra nytta förbundet med elnätets jord, med reservation för jordfelsbrytares funktion.

[strutter]
6/30/13, 2:26 PM
#66

Tack Mooniq, du verkar duktig på robotar 🙂! Jo, min smalaste passage är ca 0,65 meter. Men jag kommer ju att behöva gå med trimmern trots att jag har roboten. Den kommer ju inte åt överallt, lika lite som en vanlig gräsklippare. I morgon ska jag lämna över min trädgårdsskiss med de olika måtten till försäljaren, och sen hoppas jag på det bästa!

Spectabile
6/30/13, 3:33 PM
#67

#65

Punkt 2 förstår jag.

Punkt 1 förstår jag inte och det beror säkert på min okunskap. Så min fråga lyder: 

Varför fortsätter automowern att gå i ett antal minuter om laddaren och slingan är utslagna? Den stannar ju omedelbart om jag själv väljer att bryta elen till laddaren och slingan. 🤔 

I min instruktionsbok står det att om slingan gränsar till en vattensamling eller ett stup så bör man sätta upp en sarg som är minst 15 cm hög. Men i övrigt står det inget om att det behövs några begränsningar utöver slingan.

kickboard
7/1/13, 8:41 AM
#68

#65

När klipparen inte får någon slingsignal stannar den omedelbart.

#66

En passage på 0,65 m är nog för smal för klipparen.  Antingen får du vidga passagen eller skapa en biyta, men då blir du tvungen att flytta klipparen dit för hand.  Vi har en liten plätt vid uthuset som klipps som biyta och det funkar också.  Man får flytta den dit ett par gånger i veckan.

Spectabile
7/1/13, 9:34 PM
#69

#68 När klipparen inte får någon slingsignal stannar den omedelbart.

Visst är det så, du har helt rätt 🙂

Annons:
Record
7/1/13, 11:21 PM
#70

#67 + 68

Man får ju förutsätta att den använder slingans placering för att känna  av var den befinner sig. Kan du då få den att stoppa omedelbart om du bryter strömmen får den inte den informationen från slingan utan från något annat signalsystem. Slingans signal består av en fyrkanvåg mellan 6- 30 khz och den räcker inte så långt utanför slingans omedelbara närhet. Många av dessa apparater har en pilotsignal i radiofrekvensområdet för att nå sin maskin. Var nu denna signal kommer ifrån när hemmastationen är utslagen?

Mooniq
7/2/13, 7:09 AM
#71

.. jag tycker det har blivit en djup diskussion om haverier - åska eller inte åska.. eller strömbortfall.. 🤔

Jag har staket runt nästan hela min tomt. Där jag saknar staket har jag satt upp en sarg på ca 15 cm , helt enligt instr.boken. Roboten kan inte komma ut någonstans.

När det gäller åska. Det har aldrig gått sönder någonting för mig pga åska, varken tv, telefon eller andra teknikprylar. Har man otur så har man- jag tillhör nog dom som aldrig har haft problem, det har inte ens slagit ner i bergen runt min bostad. Jag har aldrig varit med om något obehagligt alls när det gäller åskväder. 

Huskvarna har gjort robotar längst i Sverige, sen -95. Många "barnsjukdomar" är bortbyggda. Om strömmen bryts när roboten står på laddplattan så går den helt enkelt inte ut, om strömmen bryts när roboten jobbar så vänder roboten när den kör emot någonting, till slut är batteriet slut och då står den still. Vad är problemet? 

Av alla dina inlägg Record så verkar du vara mycket negativ till robotar, för de KAN gå sönder, men det KAN vilken gräsklippare som helst göra..

Jag har en Bosch elgräsklippare med elsladd och min ena granne har i 7 år hojtat varje gång jag klipper - nu kör du snart över sladden, köp en riktigt gräsklippare……. vilket jag tycker är en j***a attityd. Jag kan inte köra motorgräsklippare för jag blir illamående av avgaserna.

Nu har jag en tyst liten robot som far omkring.  Mina andra grannar hänger på staketet, så denna sommaren tror jag nog att det blir många robotar i grannskapet. Förhoppningsvis då inte Biltemas då den låter mest av alla efter vad jag har hört.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[strutter]
7/4/13, 5:06 PM
#72

#68

Ja, jag har förstått att 0,65 blir för smalt. Men jag är beredd att göra allt för att utvidga passagen. Väntar nu på info från försäljaren, så får vi se…

Record
7/5/13, 10:22 AM
#73

#71 Mooniq

Skriver om min kunskap, hur är det möjligt att de bara försvinner?

Du får läsa bruksanvisningen noga. Eller länken nedan.

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1797461-robotgrasklippare-rymde

Mooniq
7/5/13, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Record

i bruksanvisningen står det: att om gräsmattan gränsar till gata eller annan öppen yta och det saknas staket ska man sätta sarg eller lågt staket - med andra ord  - hängslen o livrem

Det har jag gjort och nu funkar det utmärkt. Jag klippte ner kompostgaller till lågt staket och stack i backen. 

En annan sak som skiljer Huskvarna mot billigare varianter är att när min robot kör fast i en grop, så går den till pausläge , det gör inte alltid billigare varianter, en arb.kollega har en billigare variant där den körde fast förra sommaren i nerförslut mot en buske - ena motorn brände.

Jag tror även att Huskvarna är den tystaste gräsroboten, den hörs nästan ingenting, bara ett svagt, svagt surr när den passerar. Biltemas robot är den som väsnas mest, enligt vad kompisar har berättat för mig som nu är ute och letar robot.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[strutter]
7/13/13, 8:33 AM
#75

Hej igen,

nu har min försäljare talat om för mig att jag inte kan välja en Husqvarna 305. Jag måste ha en klippare utan guideslinga p.g.a. att min trädgård ser ut som den gör. Och de klipparna blir dubbelt så dyra, tydligen. Han föreslog Husqvarna 220 eller en Bosch.

Är det någon här som har erfarenhet av klippare utan guideslinga?

Jag som trodde att alla robotklippare hade guideslinga…🤔

kickboard
7/13/13, 9:14 AM
#76

Guideslinga är inte samma som en avgränsande slinga, som alla robotklippare har för att hållas på tomten.  

Guideslingan ska hjälpa klipparen att hitta tillbaka till laddningsstationen.  Vi körde utan sådan först, men det gick inte så bra då vår tomt är ganska stor och  oregelbunden.

Annons:
[strutter]
7/13/13, 11:19 AM
#77

#76

Jag vet att det finns dels en avgränsningsslinga och dels en guideslinga, för jag har haft en robotklippare i trädgården för ett tag sen, men den lämnade jag tillbaka eftersom den inte funkade. Den klippte och klippte ända tills batteriet tog slut. Den verkade inte hitta guideslingan?

Nu ser det alltså ut som om jag behöver en som inte har den där guideslingan.

För er verkar det ha varit tvärtom? Alltså att ni måste ha en med guideslinga. Min tomt är också oregelbunden som eran, men den är liten.

Jag vet inte, men jag känner mig lite osäker fortfarande. Vet ni t.ex. hur den sig till laddningsstationen utan att ha en guideslinga som leder den dit?

kickboard
7/13/13, 3:49 PM
#78

Den söker planlöst först ett antal minuter som går att ställa in och sedan söker den sig till den avgränsande slingan.  Via den ska den sedan hitta tillbaka om inte avståndet är så stort att batteriet tar slut.

Mooniq
7/13/13, 4:32 PM
#79

Min robot Huskvarna Automower 308 måste ha en guideslinga, för att kunna docka till laddstationen korrekt. Jag tror att de flesta gräsrobotar behöver guideslinga, viktigt att man oxå klämmer ihop kontakten ordentligt där guide och avgränsningsslinga möts. Jag hade först missat att klämma ihop kontakten och då föll hela signalen bort, men när jag förstod att kontakten skulle klämmas ihop ytterligare så fungerade allt perfekt.

Jag ska snart hjälpa en grann-tant - för hon ska ha en likadan. Hon har hängt på staketet några dagar och till slut sa hon - vafan sliter jag med gräsklippningen för?? jag ska ha en sån där! och så pekade hon på min.. Bra beslut sa jag.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[strutter]
7/13/13, 6:06 PM
#80

#78 #79  Tack för era svar!

Jag får prata lite grundligare med försäljaren efter hans semester om det här med guideslinga eller ej. Själv tycker jag att det verkar konstigt om det ska funka utan…men jag kan ju inte det här. Han får väl förklara för mig.

Att just min trädgård ska vara så knäpp så att jag kanske inte kan ha någon robotklippare…😕

Den jag hade var ju så himla bra den dagen som den fungerade 😉

Aristarcos
7/13/13, 11:39 PM
#81

Vår gamla Huskvarna behöver INTE en guideslinga…bara områdes slingor…

Record
7/13/13, 11:54 PM
#82

#79 Mooniq

Hadde du läst mitt gratistips om hur du skyddar sammankopplingen av slingorna, man lär sig av misstagen, bara häpen av du klarar dig så bra. En lödad sammanfogning och därefter smältlim o krympslang gör förbindningen säker. Jag lever på att hjälpa med elektroniska saker utan vinning här på bloggen och är inte negativ, bara lite ironi i bland.

[strutter]
7/14/13, 10:05 AM
#83

#81 Bra! Det låter hoppfullt.

Men fick ni också betala ett mycket högre pris för den? Det borde väl vara billigare i stället? Eftersom det är en komponent mindre, menar jag. Men det funkar kanske inte så…

Annons:
Aristarcos
7/14/13, 10:15 AM
#84

#83 ska kolla med en som jobbar på HVA om man verkligen inte kan ta bort guideslingan… hör av mig om/ när jag fått svar..

Spectabile
7/15/13, 10:46 PM
#85

Robotgräsklippare som får besök av älgar 😃

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17138222.ab

[strutter]
7/16/13, 7:28 AM
#86

#84

Jättehyggligt! Kan ju vara bra med en second opinion…🙂

Upp till toppen
Annons: