Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2603 ggr
irjavera
2013-04-21 20:17

Trädgårdsjord?

Hej!

Jag har en massa trädgårdsjord, "bra som jordförbättrare för t.ex gräsmattor" står det om den..

Jag har ingen gräsmatta att förbättra, däremot vill jag odla en massa i lådor och krukor. Mest ätbara saker, men även lite blomster för att locka fjärilar. 

Nu till min fråga, kan jag använda trädgårdsjorden för att så i? Är det något jag måste tillföra? 

Tack på förhand

Annons:
Åsa S
2013-04-21 20:51
#1

Tädgårdsjord brukar funka som jordförbättring men den har ofta för dålig struktur för att hålla formen en hel säsong i kruka. möjligtvis att det kan funka ifall man blandar 50% trädgårdsjord + 50% kogödsel på påse bara för att försöka använda upp jorden. Ev. kan man ju även blands ner något lite grövre typ lite täckbark eller lecakulor.

irjavera
2013-04-21 21:27
#2

Aha! Tack! Så i teorin, skulle det funka att förså i, för att sedan omskola i bättre jord?

Det har alltså med jordens struktur att göra.. Jag var orolig att det hade enbart med näring att göra, nu när det är strukturen som är största problemet känns det enklare att fixa.

Tackar så mycket!

Åsa S
2013-04-22 08:03
#3

Det har både med struktur och näring att göra. Vet inte hur trädgårdsjorden ser ut men är den väldigt finkornig kan det hända den är lite för syrefattig för att så i om det nu inte är riktiga snabbväxare som bara kommer stå i såjorden ett kort tag.

Bjornen
2013-04-23 15:11
#4

Det bästa är att blanda sand med jorden för sådder. Såjord är för dyr och näringsfattig för normala sådder.

Trädgårdsjord skulle kunna vara nästan vad som helst från magraste till fetaste. Hög halt av humusämnen från sandjord till tung lerjord.

irjavera
2013-04-23 15:20
#5

Toppen! Tack för tipsen! 

När det gäller sand och kögödsel för att blanda ut med, är det antingen eller, eller både sand och gödsel?

Bjornen
2013-04-23 15:25
#6

Själva såskiktet (översta centimetrarna) ska inte gödslas utan där bör det vara relativt magert. Fröplantor ska växa ner till näringen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: