Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 8931 ggr
FemFem
4/21/13, 12:18 PM

Växter i grus

Jag har haft problem med myror i ett av landen, och tänkte därför fylla på med grus istället för jord och plantera i det nu till våren. Men vilka växter trivs i grus? Kollade lite på grusnejlika, kan det vara något?

Annons:
fenix92
4/21/13, 6:42 PM
#1

Flera sorter av sedum brukar trivas fint i grus

Halvdansken
4/21/13, 8:03 PM
#2

Timjan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
4/23/13, 3:20 PM
#3

Grus är det inte så många växter som trivs i, men flera klarar sand bättre.

Myrproblemen lär ju bli ännu värre om du använder grus eller sand istället för jord. Myror trivs ju bättre i torrare och varmare material.

FemFem
4/23/13, 8:55 PM
#4

#3 Är det sant? Jag har läst att de inte trivs i grus, framförallt inte i grövre grus då de inte kan bygga bo där. Sand däremot ska de visst gilla. Men man kanske kan ha grus i botten då, och ett lager jord över som man planterar i? Om man nu inte kan hitta någon växt som trivs bra i grus.

#1 & 2 Tack!

beem
4/23/13, 10:23 PM
#5

Trädgårdsonsdag hade ett program i fjol där de planterade i grus.

http://www.svt.se/tradgardsonsdag/avsnitt-9-svensk-grusoken-och-insektsplantering


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lill-Kisse
4/24/13, 1:11 AM
#6

Annars kan man ju ta ett rejält tag med spaden och lyfta bort boet med myror. Många finns kvar längre ned i gångarna och de kan man avliva med kokhett vatten. Häll ut kaffesump på platsen då och då, för det håller myrorna borta.

Annons:
Bjornen
4/24/13, 5:44 AM
#7

Myrorna är också viktig i kretsloppet. Genom intensiv vattning kan man få dem att flytta sig på ett bättre ställe. 

Normalt skadar sällan myrorna växterna. Späda plantor kan torka bort om de får det för poröst bland myrorna. Pionknoppar kan under vissa förhållande bli för välslickade av myrorna så att de torkar istället för att slå ut.

Stackmyror och hästmyror kan däremot skada bland annat byggnader.

Timmorn
4/24/13, 8:07 PM
#8

Jag vet att jag hade kanel eller om det var gurkemeja mot svartmyror när jag hade det i huset och de flydde helt otroligt snabbt. Det var något konstigt forumtips som jag tänkte testa och oj vad det gick bra. Borde vara ofarligt och billig sätt att hälla lite i jorden. ?

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Halvdansken
4/24/13, 9:53 PM
#9

Aspartam fungerar också mot myror. Köp nån Light-dricka och häll ut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mooniq
4/26/13, 7:12 AM
#10

Jag har utrotat 2 stora myrbo på min tomt - jag kokade upp en rejäl gryta vatten och tog med ut, gjorde ett par spadtag och hällde sen över kokande vatten.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

anki1
4/30/13, 8:44 AM
#11

jag provade aspatram light mot en myrstack, som fanns precis utanför. Det gick bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

beem
4/30/13, 2:40 PM
#12

När man använder olika medel mot myror är inte risken stor att de då bara byter boplats och dyker upp i närheten ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
4/30/13, 7:01 PM
#13

Myrorna är viktiga nyttodjur och man bör vara aktsam om dem, så finns de på en olämplig plats är det bra om de flyttar.

Annons:
FemFem
5/1/13, 12:12 PM
#14

Jag har egentligen inget emot myrorna, det är andra i min familj som inte vill ha dom där. ^^ Därför vill jag inte utrota dem utan jag tänkte att om man gräver ur landet (har liksom som en mur med stenar runt så att det blir som en ö mitt på plattorna) och fyller med grus istället så skulle de flytta. Jag läste att de inte trivs i grus. Men det kanske funkar att ha grovt grus i botten och sen ett litet lager jord ovanpå som man planterar i? Eller bygger de bo i det också då?

Upp till toppen
Annons: