Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4420 ggr
Nygammal
4/18/13, 11:20 AM

Alluminiumsulfat

Kan någon hjälpa mig?

Var får jag tag i Alluminiumsulfat i 1kg förpackning?

Annons:
Halvdansken
4/18/13, 11:47 AM
#1

Vad ska du med det? Det kan vara giftigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nygammal
4/18/13, 12:41 PM
#2

Gödsla rhododendron och blåbär med. ytterst små doser.

Åsa S
4/18/13, 12:59 PM
#3

Är det inte bättre köpa gödningsmedel för surjordsväxter i trädgårdsbutiken ifall du ska gödsla?

Aluminiumsulfat är väl inte riktigt så mycket värt som gödningsmedel kan väl kanske sänka pH:t tillfälligt men det kan ju alun med, vet inte om alun säljs på apoteket längre och det kostade ju en del så det var nog mera sånt man kanske använde till nån krukhortensia el dyl för att ändra färgen på blomman.

Nygammal
4/18/13, 1:41 PM
#4

Nix, alun finns inte på apoteket. Jag använder Rhod.gödsel men läste någonstans att Al.sulf. ska vara bra. Läste också att urin är bra men känner mig tveksam att använda det på blåbären.

Halvdansken
4/18/13, 1:42 PM
#5

Säker på att det inte var järnsulfat? Det använder jag till mina om bladen blir gula.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
4/20/13, 1:33 AM
#6

Egentligen menar du nog Ammoniumsulfat. (Lätt att förväxla så svåra ord.) Det kan användas som gödselmedel till Rhododendro, Blåbär och andra växter som behöver svavel. Fråga efter det på plantskolor o dyl ställen.

Annons:
Bjornen
4/20/13, 12:55 PM
#7

Alla växter behöver svavel och är inget som särskilt kalkskyende växter behöver, utan då använder man svavel för att sänka pH-värdet. 

Om de är planterade i okalkad torv behövs ingen svavel för att sänka pH-värdet om inte det kalkas eller används kalkhaltiga gödselmedel. Det gäller förstås om man har kalkrik berggrund som t.ex. Gotland ocjh Siljansområdet.

Tant Grön
4/21/13, 11:16 PM
#8

Jag planterade mina blåbär i ogödslad torv. Som gödning får dom kaffesump. Dom trivs och ger massor med bär.

Upp till toppen
Annons: