Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Odla haricoverts

2013-04-17 18:18 #0 av: helisa

Nån här som har nån koll på om man kan odlal haricovets i zon 4. Jag är lite sugen på det men kan inte hitta info eller frön för den delen

Anmäl
2013-04-17 21:07 #1 av: Åsa S

Haricoverts = unga brytbönor och det finns brytbönor ialla möjliga färger i fröpåsarna i butiken både gula, lila, gröna (de gula kallas ofta vaxbönor, och de lila för purpurbönor kärt barn har många namn). Det finns både högväxande och lågväxande buskbönor. De låga sorterna brukar vara bäst i lite kyligare klimat.

Brytbönor som är de som kallas haricovert i matbutiken är bönor med rundaktig balja.

Skärbönor har platt balja.

Bönfrö kan inte sås förren marken har en temperatur på runt +12C som minimum = du får vänta rätt många veckor till på att så

Hemodlade bönor blir inte sådär smaklösa och gummiartade som de som ligger inplastade i matbutiken och säljs som färska utan de blir 100ggr godare, bönor bör ätas nyskördade och lätt förvällda.

Anmäl
2013-04-17 21:21 #2 av: helisa

Tusen tack för svaret Åsa S. Då vet jag vad jag ska leta efter  :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.