Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 8410 ggr
Sheena
2013-04-10 12:29

Tips för slänt i trädgård!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ni!

Skulle behöva lite tips, både estetiska och rent praktiska för vår dumma slänt i trädgården.

Vill få bort den lilla stenmuren för att öka på bredden på "gången" mellan mur och altan.. funderade för på att gräva bort en del jord och flytta muren inåt en meter eller så men tänkte sen att det är ju ett jäkla jobb att få en mur att passa ihop.. som definitivt inte passar ihop eller ser direkt fin ut nu heller.

Så tänkte sen att det kanske finns nån slags växt som inte direkt behöver skötas och som vill växa på en brant sluttning.. om man tar bort mur och en del jord (gör sluttningen brantare alltså) och som då binder fast jorden också så det inte rasar vid störtregn och så.

Är det önsketänkande från min sida eller finns det nån sån växt?

Skulle det se bra ut eller har ni nått annat tips på vad man skulle kunna göra? Vill inte lägga ner för mycket pengar och det behöver absolut inte se "modern" eller nygjort ut på ngt vis då hela trädgården ser gammal och oskött ut.. hehe

Så tacksam om nån vill komma med lite tips eller ideer!

Annons:
Sheena
2013-04-10 12:48
#1

Ett annat alternativ är ju sten, tänker mig sånna där oregelbundna lite knöggliga, rätt ljusa stenar, hittar dock inga sånna på nån byggvaruhus-sida.. kanske är de för mycket 80-tal. Minns att föräldrarna hade sånt hemma innan de gjorde om för massa år sedan.

Nån som minns vad sånna kan tänkas heta?

Hur funkar det i så fall, det är rätt mycket ogräs i slänten med, kan man lägga nån duk och sedan jord plus sten med nån växt emellan som bider ihop eller ska man typ "limma ihop" stenarna med betong eller nått? Hur kan man hindra ogräs från att komma upp emellan om man inte kan lägga en duk under?

Haha.. ni hör att det är en nybörjare som funderar va? 😃

Milllicent
2013-04-12 14:47
#2

Någon marktäckare? Impecta har ju fröer så man kan så dem själv, blir inte lika dyrt.. annars tycker jag jordgubbar sprider sig helt otroligt mycket och inte tillåter så mycket ogräs.

Sheena
2013-04-13 18:55
#3

Jordgubbar?? Låter ju läckert med de måste väl rensas o hållas på med? Vill ju helst att det ska va grönt större delen av sommaren också.. är jordgubbsplantor det?

Milllicent
2013-04-13 23:27
#4

De jordgubbar jag har är gröna jämt känns det som och jag bor i norra norrland. Direkt snön försvinner är det gröna små blad och de sprider sig som attan. Jag vet faktiskt inte om man måste rensa kring dem om man låter dem växa vilt, har flyttat mina till en slänt vi har för att se om de sprider sig lika bra där, de gick inte att ha "instängda" i en träram med jord eftersom de spred sig så mycket.

Chestnut
2013-04-15 10:14
#5

Tänkte också jordgubbar eller kanske ännu hellre revbildande smultron. Sprider sig som bara den och växer dem "vilt" behöver man inte rensa.

Med vänliga hälsningar
Chess

Sheena
2013-04-15 12:04
#6

Häftigt!! Hade ingen aning om att sånt kunde växa på det viset. 😛

Hur sätter man smultron eller jordgubbarna på bästa sätt då.. Skulle tro det handlar om totalt ca 10kvm i slutändan.. hur tätt behöver man sätta plantorna för att det iaf ska se någorlunda okej ut i år tror ni? Blir många va?

Hinner man så plantor själv att sätta ut när det blir lite varmare, eller skulle ja tänkt på det för längesedan?

Annons:
Upp till toppen
Annons: