Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2330 ggr
Minerad
2013-04-07 23:37

Hjälp! Buskarna slokar!

Jag skar både vinbär och hallonkvistar och stack i jord och de börjde grönska jättefint så jag har antigit att de har slagit rot. De har hittills stått i ett ljust och svalt rum hos mina föräldrar med väldigt lite sol. Nu har de fått komma hem till mig och min balkong (sydvästläge, zon1) men eftersom nätterna fortfarande är så kalla flyttade jag dem till trapphuset som är ljus och svalt och ganska soligt. De har alltså transporterats runt en del och stått en liten stund på balkong, en natt inne i lägenheten och flyttades för två dagar sedn till trapphuset där de fått stå i fred. De var gröna och fina när jag flyttade ut dem dit. Men idag när jag skulle kika till dem så slokade båda buskarna! De såg inte alls glada ut! Vad kan ha gått fel? Är det en fördröjd reaktion på att de har flyttats på för mycket? Är det för skarp sol i fönstret? Jorden är fuktig, men inte blöt. Jag har gett dem svagspädd näring en gång. Kan det ändå ha blivit för skarpt för deras rötter?

Jag blev så himla glad över att de slog rot och därmed jätteledsen om de inte klarar sig nu när jag äntligen fått hem dem. Kan ni komma med några råd?

Annons:
Bjornen
2013-04-08 07:23
#1

Hallon är nog nästan omöjligt att få rötter på kvistar utan rötter. De förökas endast med rotskott.

Vinbär kan förökas med unga förvedade kvistar och de bör tas tidigt på våren innan de bildar blad eller på hösten. Under rotningen kan det behövas att man tar bort blad. Helst bör det ske i växthus eller bänk så att det är ordentligt fuktig luft kring sticklingarna. Alternativen är stora plastpåsar som skyddar dem från sol och blåst som torkar ut dem.

Största felet är nog att de stått inomhus som forcerat bladutveckling men inte rotbildning. Alla blad ger stor avdunstning och innan rötter har utvecklats kan de inte ta upp ny fuktighet.

Svarta vinbär kan lätt bilda rötter (särskilt om det är lite äldre grenar) om de står i vatten och kan vara ett bättre alternativ inomhus.

Enklast sättet att skaffa flera buskar är att göra avläggare. Fäst grenar i jorden med järntråd eller dylikt och låt dem stå där ett år eller något längre innan de klipps av från moderplantan. Rotsättning underlättas om man skrubbat av ytterbarkens nedre delar på grenarna som ska ligga i jorden.

Minerad
2013-04-08 07:47
#2

De har stått med gröna blad i en månad. Hade de haft gröna blad så länge om de inte har fått rötter?

Åsa S
2013-04-08 08:05
#3

Ja de kan ha gröna blad så länge även utan rötter.

Bjornens råd är bra.

Ett tillägg bara hallon brukar förökas med delning inte sticklingar men jag rekommenderar starta ett nytt hallonland med köpta plantor eftersom hallon i stort sett ALLTID blir fulla av olika slags hallonvirus efter att ha odlats i några år så man får en bättre start ifall man börjar med virusfria plantor och köpeplantor är virusrensade.

Minerad
2013-04-08 08:44
#4

Jag var tvungen att kolla hallonen och nä, där var ju inga rötter. Ingen här är väl förvånad, förutom jag. 😉

Vinbären ger jag inte upp på, men har inte kollat om där är rötter. =)

Upp till toppen
Annons: