Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2721 ggr
beem
4/1/13, 3:30 PM

Jungfruhirs kylperiod av frösådd?

Jag har idag  sått i  Jungfruhirs - Panicum Virgatum - 'Fontaine' och funderar över detta med stratifiering.  

Jag har tidigare läst att den ska sås ytligt och i  rumstemp. 

Nu har jag även hittat en uppgift om att fröerna ska stratifieras 4-6 veckor efter att först ha ståt inne i värme 2-3 veckor.

Ska fröerna kylbehandlas eller  ej - någon som vet och kanske själv har testat.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
4/1/13, 11:41 PM
#1

Jungfruhirs har ju ett flerårigt gräs med utbredning från Mexico till Kanada och det berättar att de inte ska stratifieras. Det odlas i stor utsträckning som energigräs i Amerika och man sår det alltid på våren. Med tanke på dess biologi kan hända att grobarheten förbättras vid köldbehandling (torra frön köldbehandlas) eftersom de ofta behåller fröna kvar som vinterståndare, men stratifiering vill jag avråda från.  Jungfruhirs hör till de gräsarter som behåller sin grobarhet under längre tid än normalt andra gräsarter (10 år). Stratifiering skulle de kanske därför klara men då måste de snabbt ut i kylan direkt efter sådd, annars startar groningen och en frysning därefter riskerar att döda grodden. Stratifiering är vanlig hos växter som normalt växer i bergstrakter och har en tidig blomning och att fröna ramlar ner i jorden redan under hösten. De flesta av dessa arter har hårda fröskal eller innehåller groningshämmande ämnen som förstörs av ordentlig frost. Överlag är stratifiering av gräs ovanlig gräsarter och jag har aldrig hört talas om någon gräsart som behöver stratifiering. Man skulle kunna tänka sig hos några arktiska gräsarter men där är ju vanligt med vivipara småax och då är fröspridning inte aktuell. Gräsarter är normalt lättgrodda.

beem
4/2/13, 9:56 AM
#2

Då får det bli utan stratifiering. 

Tack för ett jättebra och utförligt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: