Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 3946 ggr
Malluppa
4/1/13, 9:23 AM

Hibiskus sticklingar

Jag har kanske lite för tidigt planterat hibiskus knölarna, för ca 3 veckor sedan. Nu har dom skutit långa fina skott. När jag googlade så var det lite si och så med hur man rotar dessa sticklingar.

Jag blandade upp vanlig såjord med vermiculit, stoppade ner ett skott på ca 12-15 cm, med 4-5 blad kvar, och sedan satte jag en plastpåse med hål i över.

Nu när jag läser vidare på nätet står det oftare att man ska sätta dom unga gröna skotten i vatten, och dom mer vedartade sticklingarna i jord. Hur bör jag göra nu? Ska jag hoppas på det bästa eller ska jag ta upp dom ur jorden och sätta dom i vatten?

Vh/Malin

Annons:
Bjornen
4/1/13, 10:42 AM
#1

Hibiskussticklingar bör tas endast som förvedade sticklingar och bör sättas direkt i jord. Rotbildningen kan ta lång tid och jag haft sticklingar som stått i ett drygt år i krukan innan de börjat etablera sig.

Klacksticklingar brukar etablera sig bäst.

Malluppa
4/2/13, 1:33 PM
#2

Oj, nu har jag nog fått snurr på hjärnan, jag menar Dahlior!  Hoppas på nytt svar :)

Bjornen
4/2/13, 6:34 PM
#3

Dahlior var något annat. Sticklingar skär av alldeles nedanför ett bladpar och åtminstone ett bladpar tas bort. De bör sättas direkt i jorden. Om skotten är långa och bleka är risken större att rotbildningen misslyckas.

Malluppa
4/2/13, 7:11 PM
#4

Okej, då har jag gjort lite rätt. Krävs plastpåsen över? och bör jag toppa dom nya plantorna någon gång, efter att dom rotat sig?

Bjornen
4/3/13, 6:48 AM
#5

Plastpåse är nödvändig, då så tidiga dahliaskott oftast är ovanligt långa och veka och då är rotbildningsförmågan begränsad. Sannolikt behövs toppning någon gång.

Mingo
4/16/13, 5:35 PM
#6

Jag toppade min hibiskus för många månader sen - och skotten har stått i vatten sen dess, plötsligt bildades en knopp så jag köpte såjord och planterade det skottet och just idag blommade den :)

Annons:
Bjornen
4/20/13, 12:39 PM
#7

Jag förstår inte varför du skulle köpa så mager jord som såjord.

Mingo
5/10/13, 12:36 AM
#8

Inte jag heller, jag kan INGENTING OM växter i princip, men den verkar trivas i alla fall :)

Tant Grön
5/10/13, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har en hibiskus som heter El capitolio. Jag klippte ner den i oktober och satte skotten i vatten. Två av skotten rotade sej trots att jag hade dom en bit in i rummet. Brukar annars rota i jord.

Upp till toppen
Annons: