Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2815 ggr
IngloriousBastard
2013-03-19 19:41

Stratifiering?!

Har läst lite olika på olika sidor om vilka sorts perenner som ska stratifieras och inte och allt blir så himla virrigt i mitt huvud! Jag gör en lista på frön jag sått (i lördags) så kanske nån kunnig vill hjälpa mig? :) Orientvallmo- Coral Reef Riddarsporre- Galahad Riddarsporre- Double Innocence Akleja- William Guinness Akleja- Petticoat Pink Brudslöja Rysk dragon Jag har vattnat alla och har en lampa över. Dumt? Stjärnflockan är ute iaf. Ska jag ha ut resten i kylan med? Tacksam för svar!!! :)

Annons:
Bjornen
2013-03-20 08:11
#1

Ingen av dem ska behöva stratifieras. Rysk dragon kanske ger bättre resultat efter stratifiering. En del botaniska arter av akleja kan behöva stratifieras och åtminstone gäller det Aqulegia alpina och kanske även A. chrysantha, A. clematifolia.

Ingen av dem ger dock blomning första året oavsett hur tidigt de sås utan de måste vara övervintrade innan blomanlagen kan bildas.

IngloriousBastard
2013-03-20 10:31
#2

Ok! Såg imorse att det kommit upp lite av brudslöjan! :) vet du om det finns någon bok om sånt här? Plantering av perenner och sådär.. Tack igen! :)

Upp till toppen
Annons: