Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1221 ggr
Linnea
2013-03-05 14:08

Årets sådd

Skriv gärna vad ni har sått/ska så i år!

Jag har sått paprika, chili och kronärtskocka, alla har kommit upp, fast bara nån enstaka paprika.

På stratifiering finns en vit blomma jag inte vet namnet på, kejsarkrona och ramslök. Vet inte om de två första kräver stratifiering, jag bara testar, det är fröer jag tagit själv. Dom har stått i kylen en månad, nu är det frysen som gäller en vecka och sen kylen ett par veckor till innan de får komma ut i värmen.

I grönsakslandet blir det förmodligen dessa:

rödbeta

morot

dill

vitlök sattes i höstas

pumpa

gurka

sparris finns redan

jordgubbar finns redan

rädisor

ärter

bönor

potatis - blå kongo om jag hittar!

gräslök finns redan

Runt odlingsbänkarna kommer jag antagligen plantera citrontimjan så jag slipper ogräset. Potatisen får sällskap av doroteablomma och så står här en blåbärsbuske och tre vinbärsbuskar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Bjornen
2013-03-05 15:30
#1

Stratifiering görs normalt så att man sår på hösten eller inomhus och de bör stå frostfritt en vecka innan de sätts ut i snön. Det är viktigt att fröna får ta åt sig fukt så att skalen kan sprängas. Det är en fördel om det både tinar och tjälar flera gånger. 

Frostbehandling behövs för en del perenner som normalt står kvar som vinterståndare på vintern. Där kan kylskåp eller frys förbättra groförmågan.

Upp till toppen
Annons: