Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3950 ggr
balkongodlare
2013-03-01 10:08

Fröså köksväxter till balkongen

Jag skulle behöva lite råd inför vårens frösådd. Jag har köpt frön till basilika, oregano, persilja och timjan, samt kruktomater och några paprikor. Tanken är att odla i krukor på balkongen. Nu till frågorna:

1. Vilken typ av jord ska man så i? Måste det vara såjord eller går blomjord bra? På några av sorterna står det att de ska sås i såjord, på några står det på engelska att de ska sås i compost. Är det samma sak eller är kompost mer näringsrik?

2. Ska man så kryddorna direkt i krukan de ska växa i eller är det bättre att så i små krukor först och skola om? Hur många frön är lämpligt per kruka för att få en lagom kryddbuske?

3. Tex oregano har väldigt små frön. Finns något bra knep för att få dem jämt fördelade i krukan, samt för att se till att man inte sätter 500 frön i en kruka?

4. Hur stora krukor behövs för tomater (Totem och Minibell) och paprikor?

Annons:
Bjornen
2013-03-01 17:44
#1

De flesta växter bör sås i vanlig plantjord, sandblandad torv eller kompostjord. Översta skiktet är lämpligt att blanda med sand. Sås i krukstorlek på minst 8 cm plastkrukor och gärna rektangulära.  

Oregano har relativt stora frön. Små frön kan man blanda med med något som t.ex. sand eller strösocker för att så dem lättare.

Persilja gror bättre om de inte sås inomhus i rumstemperatur utan vill gärna någon gång om dygnet ha lägre temperatur.

Minerad
2013-03-03 11:43
#2

Jag ska också odla basilika, persilja, tomat och paprika på balkongen i år! Jag har köpt 40-liters murbruksbaljor som jag tänkte ha grupper av plantor i. Jag bor i Skåne och har en balkong i sydväst och har hittills varit hopplöst dålig på att få något att överleva där. Jag kan alltså inte ge några bra råd, men jag vill gärna följa ditt odlande. 🙂

balkongodlare
2013-03-04 11:05
#3

Jag sådde frön i fredags och nu har det börjat gro så smått. Jag sådde en del i 8x8 cm krukor och en del i 4x4 cm, och jag har allt i minidrivhus i fönstret. Tänkte plantera om de som är i små krukor när de växt till sig lite.

Jag har en stor blomlåda på balkongen där jag tänkte ha de tåligare sakerna och jag har beställt ett miniväxthus för de mer ömtåliga plantorna. Jag vet inte vad som är bäst för plantorna, att dela på en stor kruka eller stå ensamma i lite mindre krukor?

Förra året lyckades jag ganska bra med örter, men jag var sen med planteringen. Nu har jag jag börjat över två månader tidigare så det borde ge bättre resultat. Dessutom hade jag inget växthus förra året.

Minerad
2013-03-04 12:43
#4

Roligt! Det är så kul när de första små hjärtbladen dyker upp. Jag har inte börjat med något annat än persiljan än och den har inte grott. Tänkte vänta någon vecka till med resten. Jag har valt tidiga frilandssorter som jag hoppas ska trivas utan växthus. 

Anledningen till att jag har så stora baljor är att jag är riktigt glömsk. Vattningen blir därför ett stort bekymmer. Men stora baljor kan hålla mer fukt än små, så de får en bättre chans att överleva. ;)

balkongodlare
2013-03-04 15:12
#5

Ja, det är ju en fördel med stora krukor. Jag vet inte vad som är bäst för rotsystemet dock. Jag läste någonstans att paprikor bör planteras i större krukor allt eftersom de växer snarare än att planteras i en stor kruka tidigt. Det stod att om de får en för stor kruka växer bara rötterna och själva plantan blir inte så stor. Jag vet inte om det stämmer eller om samma sak gäller för andra växter.

Borrar du hål i baljorna så att överflödigt vatten kan rinna ut? Var köpte du baljorna och är de dyra?

Minerad
2013-03-04 16:08
#6

Ja, de stämmer säkert. Kommer ju dra upp plantorna i mindre krukor och sen plantera 3-4 st i varje balja.

Jag tänkte lägga ett rejält dräneringslager av lecakulor i botten istället för att borra hål. Jag har haft missöden med vatten som läckt ner på grannen under så jag vågar inte har dräneringshål. ;)

Men har man något tillräckligt stort uppsamlingsfat att ha under så kan man ju borra! (eller ingen granne)

Jag köpte baljorna för 39 kr/st på Harald Nyborgs! Billigare kruka hittar man nog inte. Inte så snygga dock, de är i svart plast. =)

Annons:
balkongodlare
2013-03-11 10:49
#7

Nu är det 10 dagar sedan jag sådde och nästan allt har grott. Det är bara persiljan som jag väntar på men några enstaka har grott nu så resten kommer nog snart.

Jag har krukorna i minidrivhus i fönstret. Nu undrar jag när det är dags att plocka bort locket? Ska man ta av det helt på en gång eller behöver de lite tillvänjning?

Minerad
2013-03-11 11:59
#8

Jag lade mina persiljefrön i en kopp vatten i kylen ett dygn. Det grodde jättesnabbt efteråt! Det tog bara ett par dagar. Tips till nästa år!

I vanlig ordning kan jag inte svara ordentligt på dina frågor. =)

Upp till toppen
Annons: