Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3884 ggr
Verticalvein
2/26/13, 7:36 AM

När ska jag så?

Hej jag har tänkt att förvandla min balkong till en liten trädgård den här sommaren och jag har tänkt mig att ha det här:

*Körsbärstomater
*Sockerärtor
*Morötter
*Jordgubbar
*Spenat
*Oregano
*Rödbettor?
*Salvia
*Tagetes
*Salladslök
*Körvel
*Basilika
*Klematis eller en djungelgurka

Jag har tänkt mig att ha allting i en ganska liten skala så jag får plats med det på balkongen men nu slog tanken mig, när ska jag börja så alla frön?

Annons:
VildaVittra
2/26/13, 7:44 AM
#1

Körsbärstomater- förodlas, står på påsen när.
*Sockerärtor- direktsådd
*Morötter- direktsådd
*Jordgubbar- där kan du få plantor gratis närmaste trädgård med ett jordgubbsland om du ber snällt.
*Spenat- direktsådd
*Oregano- direktsådd (växer dock vilt i sverige)
*Rödbetor- direktsådd
*Salvia- vet faktiskt inte, jag skulle köpa en planta, de är kinkiga
*Tagetes- när du vill, jag direktsådde vid midsommar för höstblomning
*Salladslök- kan förodlas, står på påsen
*Körvel- noll koll
*Basilika- kan  odlas året om i kruka
*Klematis eller en djungelgurka-ingen aning

Smart platssparare: http://www.growingagreenerworld.com/creating-a-pallet-garden-step-by-step-instructions/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2/26/13, 7:13 PM
#2

Ärter, morot, rödbeta, körvel och salladslök sås direkt. Spenat sås direkt i april eller från mitten av juli. Ju längre norrut du bor desto viktigare att du håller tiderna. Tomat sås inomhus. Basilika odlas bäst inomhus och får aldrig utsättas för temperaturer under +8. Djungelgurka förodlas. Klematis sås lämpligen inomhus och kan ge blommor år 2, annars tas sticklingar av sommarblommande sorter. De är perenner men övervintrar knappeligen på balkong. Tagetes och prydnadssorter av salvia sås inomhus och odlas som ettåriga och frostkänsliga. Kryddsalvia är perenn och kan möjligen övervintra på balkong men skyddas för värsta vinterfrosten och vintertorkan. Den kan knappast skördas första året om de inte sås inomhus. Oregano är perenn och ganska tålig sås bäst inomhus först men kan också sås direkt. Jordgubbar sås tidigt om det ska bli någon skörd första året. De är perenner men behöver skyddas under vintern på balkong. Enklast sätts plantor av vanliga jordgubbar som dock har kortare skördeperiod.

Upp till toppen
Annons: