Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 4521 ggr
marika-J
2013-02-15 18:26

Vad ska jag ha i rabatten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flyttade in i denna lägenhet i september och gjorde ingenting åt trädgården då, tänkte att jag har god tid på mig att bestämma mig för vad jag vill ha. Men nu står det still.

Skulle uppskatta att få era ideér och tips på vad jag kan plantera i min lilla rabatt. Funderade ett tag på någon klätterväxt, tex klematis då jag tycker den är fruktansvärt vackar när den blommar. Men som sagt, jag är öppen för förslag!

Mvh Marika

Annons:
marika-J
2013-02-15 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

annan vinkel

VildaVittra
2013-02-20 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag skulle skapa höjd med ett dvärgträd på typ max tre meter ex en magnolia men varför inte något ätligt som körsbär eller plommon?

Sen mot skjulets (?) vägg skulle jag ha en klätterväxt, där fungerar klematis, men även vindruvor. Jag skulle utöka rabatten så den löpte längs hela staketet och satsa på mellanhöga samt höga perenner samt ettåringar. Vill du kan du ju faktiskt även där sätta saker som sparris och rabarber.

Gräsmattan skulle jag fylla med olika lökväxter och vårblommor som vårlök och skilla samt kanske tusensköna till sommaren.

Du skrev inte vilken zon det är, svårt att råda om växter då, men solrosor är fint, pioner, riddarsporrar, vallört, löjtnads och fänrikshjärta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2013-02-20 23:36
#3

Zon, sol, jord?

Lökar är fina i gräset, men problemet är att de ska vissna ner innan man klipper dem och det kan ju vara lite probelm om man inte har mer plats än så. Ett ev träd skulle jag sätta längre ut i hörnet.  Inte mitt på planen, men det beror mycket på var solen kommer från.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2013-02-20 23:46
#4

Plommon och körsbär anser jag vara allt för stora för den platsen. Håller till bärbuskar, eller ett spaljerat äplleträd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2013-02-21 06:58
#5

#3+4 Sätter man trädet längre ut kan man inom några få år få problem med att rätterna förstör stenläggningen samt asfalten. Rötterna når ungefär lika långt ut som kronan är bred. Mitt på plan så minimeras den risken, samt så skapas ett rum i trädgården.

Det finns fruktträd på svagväxande grundstam som ex Violetta E (plommon) som faktiskt inte blir mer än ett par meter högt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2013-02-27 09:35
#6

Jag älskar smidigt o lätt  o tipsar dig då med skaffa flera stora snygga krukor och plantera vad du gillar i dessa. 😉

Annons:
nueva64
2014-05-05 00:36
#7

Jag hade utökat rabatten som finns nu ända ut till staketet och det hade nog varit fint med något klättrande på väggen.

Sen hade jag anlagt en liten rabatt precis på höger sida innan man går upp på altanen, kanske med ett litet träd/buske som doftar gott när man går förbi på våren eller sommaren.

Kompletterat med någon mer kruka uppe på altanen så är det klart! 🙂

Upp till toppen
Annons: