Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7249 ggr
todde
2013-01-27 13:50

Poppelträd

Har ni tips att driva poppelträd, Fläder mm?

Plantera i kvist? Med eller utan blad. Plantera i gödsel? Plantera i träsken"?

Jag har plantera i kvistar förra sommaren, 2012. Det var mycket torrt i sommaren. Och mycket kaniner. Jag har plantera ca 400st kvistar, 15cm. Det var fuktig när jag plantera.

Har ni både tips att plantera träd? Jag behöver träd överallt.

Annons:
Bjornen
2013-01-27 20:17
#1

Poppel går normalt inte förökas med sticklingar eller orotade kvistar. Poppel förökas bäst med rotskott som planteras sent på hösten (från oktober tills det blir tjäle i jorden)

Fläder kan sticklingsförökas som sätts i sandblandad jord tidigt på våren. De bör stå i växthus eller bänk-

Sälg och vide är dock lätt att föröka med kvistar som sticks i jord (skyddad plats och i krukor eller lådor) eller sätts i vatten där de bildar rötter. Planteras först i krukor och utplanteras på växtplatsen på senhösten. Vid gynnsamt väderlek kan även kvistar sättas direkt på växtplatsen där de kan etablera sig.

moondancer
2013-02-12 21:54
#2

#1 Balsampoppel går utmärkt att föröka genom att sticka ner pinne i marken. Stor nackdel med den är dock att trädet får MASSA rotskott som kommer upp överallt. 

Jag föreslår också sälg och vide, tror dom kommer att fungera perfekt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Vixxen
2013-02-26 13:28
#3

Plantera poppel om du vill ha många träd! Sprider sig med rotskott på stora ytor! Saven luktar väldigt gott!

 Släpper dock kladdiga "saker" på våren som fastnar överallt… 

("Sakerna" luktar också gott! Men kan vara besvärliga att få bort!)

Upp till toppen
Annons: