Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 6259 ggr
Acerventus
1/18/13, 12:31 PM

Bärmålla 'Strawberry Sticks' Chenopodium foliosum

Hej! Nu är våren i antågande, och jag har börjat kika runt på vad jag skulle vilja odla i sommar.
Jag kom att upptäcka denna spännande växt. Men det har uppstått ett litet dilemma.
På: http://www.impecta.se/sv/artiklar/gronsaker/barmalla.html där jag hittade den. Så står det "I bladvecken bildas mängder av smultronlika, ätliga, röda bär med mild, söt smak." Vilket ju låter otroligt trevligt. När det så även står "Bladen är utmärkta som spenat."
Men när jag kollar på: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia/cheno/chenfol.html
Så står det "fruktsamlingarna är röda och har fadd smak."
Min undran är om det finns någon här inne, som har erfarenhet utav denna växt, och kan sprida lite mer klarhet i saken? :)

Tack på förhand.

Chenopodium foliosum

Annons:
Bjornen
1/19/13, 8:13 AM
#1

Alla arter inom släkterna Atriplex och Chenopodium används som grönsak. Fröerna och frukterna har sedan urminnes tid används som föda. Hela växterna är användbara, men stjälkarna av större växter är träiga och inte så aptitliga.

Bärmålla (Chenopopdium foliosum) och smultronmålla (C. capitatum) förekommer ibland som trädgårdsogräs. De har odlats för sina färggranna frukter. Jag har odlat dem båda två då och då, samt ibland av "misstag" då de följt med plantor eller frön. Bägge gillar lite varmare växtplatser och liksom hela släktet är de näringskrävande om de än kan växa även på magra marker.

Acerventus
1/20/13, 7:59 AM
#2

Tack Bjornen, vad mycket du kan om växter! Har du någon aning om hur smaken på bärena är? :)

Bjornen
1/20/13, 8:16 AM
#3

Jo nog har jag smakat på bären och visst är de ätbara. Nu kommer jag inte ihåg om det är någon skilnad på smaken mellan bär- och smultronmålla. Men jag är inte säker om det är korrekt artnamn hos fröfirmorna. Man skiljer de bägge arterna genom bladens olika flikighet.

Som bladgrönsak är inte bärmållan så lämplig, då bladen är små och ganska tunna.

Acerventus
1/20/13, 10:41 AM
#4

Okej, ja jag hade tänkt att jag kunde ju testa att odla den, och se hur det gick och hur den smakade. :)
Men så hittade jag detta meningsutbyte: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=143689.0 och kände då att lusten falnade. Man hade kanske kunnat odla den i kulturbevarande syfte. Men nu förstår jag bättre varför den kanske inte är så vanlig längre.

Alexander/zon3
1/20/13, 12:15 PM
#5

Jag har odlat dessa förra sommaren, plantorna blev stora och växte väldigt bra tog dock ett tag innan ''bären'' kom.

Ingen direkt höjdare i smak. Så dom är fadda i smak. Men går äta. Tycker svinmålla är godare och då äter jag bladen och odlar den hellre.

Är rädd att jag kommer ha mägnder med fröplantor till våren av bär och smultronmålla som jag inte kommer spara och är ingen växt jag ska odla mer.

Acerventus
1/22/13, 2:03 PM
#6

Tack Alexander. Vad tråkigt på någonting som verkade så lovande. Men som du säger så finns det andra växter att tillgå. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: