Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2146 ggr
Atropa
2013-01-06 23:23

har dom överlevt tro?

detta är första året jag odlat i kruka eftersom jag bott i hus innan men nu i lägenhet. har en gräslök och en citrontimjan som står på balkongen i krukor. tror ni dom överlever? kan man ha dom över vintern i kruka?

Annons:
Bjornen
2013-01-07 06:55
#1

Sannolikt övervintrar gräslöken, mem mer tveksamt med timjan som brukar vilja ha markkontakt om de står i kruka.

Atropa
2013-01-07 12:01
#2

okej , vi får se då!:)

idipidi
2013-01-12 09:56
#3

Jag har övervintrat både gräslök och citrontimjan på balkong, så det kan gå. Citrontimjanen upplever jag som tåligare än "vanlig" timjan, men vet inte om det stämmer alltid.

Bjornen
2013-01-12 10:03
#4

Vanlig timjan är väl nästan inte ens värt att försöka övervintra, då den bör odlas som ettårig. Citrontimjan är oftast en variant av backtimjan, som finns vildväxande i vårt land och lätt att övervintra åtminstone på inte allt för tung jord.

Alexander/zon3
2013-01-12 13:53
#5

#4 Hur menar du att citrontimjan är en sort av backtimjan ?

Vad man kan läsa på wiki ska det tydligen inte vara en hybrid (som innan där stortimjan och kryddtimjan ingick). Annars vad jag lärt mig har varit att det är en natrulig hybrid. Ett gammalt namn visar dock att det är en variant av backtimjan men det verkar som om det inte är korrekt att använda.

Har flera kryddtimjan och citrontimjan i min timjansamling här i zon 3-4 i västssveriges inland. Citrontimjanen frösår sig väldigt mycket ibland även krydd. Kryddtimjanen övervintrar flesta vintrar men kan frysa ner. I kruka klarar sig inte kryddtimjan här däremot går det bra att ta in i ett svalt fönster med extraljus.

Bjornen
2013-01-12 19:59
#6

Vanligen citrontimjan en marktäckare och mycket lik backtimjan och man använder det latinska namnet Thymus serpyllum var, cirtonoides. Sannolikt borde den istället heta Thymus serpyllum ssp. serphyllum var. citronoides, för att skilja den från tanatimjan som växer på fjällhedar.

Annons:
Alexander/zon3
2013-01-12 22:14
#7

Skud; så det är ju ingen variant av backtimjan

Thymus x citriodorus  (Pers.) Schweigg. & Körte

citrontimjan

Skud-nr: 5931

Betoning: citriodorus

Namn på andra språk
citrontimian (dan),  lemon thyme (eng),  sitruuna-ajuruoho (fin) 

Egenskaper

Livsform:

dvärgbuske

Användning:

kryddväxt ute, kosmetika

Utbredning:

Europa

Härstamning:

Thymus pulegioides × vulgaris

Upp till toppen
Annons: