Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4921 ggr
sighni
1/5/13, 11:20 AM

insynsskydd

Finns det något högväxande träd eller buske som kan växa där det är steningt/bergigt och skuggigt eller iallafall halvskuggigt?

Jag har en bit i min trädgård där jag skulle vilja ha någon växt som insynsskydd men det är ganska stenigt där och träden som växer där gör att det blir skuggigt. Träden räcker inte som insynsskydd och snöbären som finns där räcker inte heller. De växer sämre än på andra ställen i trädgården också.

Har ni något förslag på hur jag kan göra?

Annons:
Halvdansken
1/5/13, 12:24 PM
#1

DEt jag kommer att tänka på är nån typ av En. De klarar säkert jordmånen, men jag vet inte hur det är med skugga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
1/6/13, 2:55 AM
#2

Plantera sådan pil som man har till häck. Växer snabbt och kan klippas vid behov. Köp plantor och sätt i april eftersom marken är rejält fuktig då. Vattna sedan ordentligt en gång i veckan första sommaren.

Bjornen
1/6/13, 6:18 AM
#3

Havtorn, syren, rosenhallon eller häggmispel.

sighni
1/6/13, 1:57 PM
#4

Tack ska ni ha! Finns det så många alternativ?

sighni
1/28/13, 9:10 AM
#5

Jag tror det blir en och gran som jag ska plantera till våren. Det blir insynsskydd även på vintern. Vad tror ni om det? Här finns gott om en, gran och tall i området så det verkar trivas. Behöver gran och en mycket näring?

Bjornen
1/28/13, 5:20 PM
#6

En har mycket långsam tillväxt.

Annons:
sighni
1/29/13, 9:06 AM
#7

#6 Det är ju förståss inte så bra men om jag komplettera med gran och rotskott från de träd jag redan har så kanske det med tiden blir insynsskydd där också?

Eller finns det bättre förslag?

Upp till toppen
Annons: