Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2574 ggr
Alenzi
12/29/12, 6:49 PM

Hjälp till självhjälp :P

Har nyligen flyttat in i en lägenhet med uteplats (ca. 4-5*12 m), ena delen mest i skugga och lä, andra solig. Vi har så klart storslagna planer för denna vår lilla täppa, och har tänkt oss att odla både det ena och det andra.

Nu undrar jag dock vart jag skall söka för att hitta vilka växter vi skall satsa på - finns det något lättillgängligt index, där man kan se om växterna vill ha lä, skugga, sol, när de skall sås, hur pass lätta de är att ha att göra med (mycket viktigt ;) ) och så vidare..?

Och, när jag ändå har er uppmärksamhet, jag har förstått så mycket som att det är bra att ha fyra fält med olika typer av grönsaker som man roterar imellan. Men hur blir det om två av dessa fält ligger i den något mer skuggiga delen, och den andra i den soliga? Ställer det till med problem?


Annons:
Bjornen
12/30/12, 7:39 AM
#1

När det gäller soliga varma platser bör man odla växter som naturligt växer i medelhavsklimat. Det gäller alltid att odla växter på liknande förhållanden som hos dem i deras naturliga miljö.

De flesta växter man odlar för att äta ger bäst resultat i växelbruk. Olika växter har olika behov av näringsämnen och genom växelbruk kan andra arter växa bra trots en. eventuell brist på något näringsämne eller mikroämne. Långvarlig odling av samma växt ökar risk för besvärliga amgrepp av sjukdomar och oönskade djur eller svampar. Vissa växter trivs bra med varandra genom att de producerar lämpliga ämnen för varandra eller att deras lukt förvillar flygande skadedjur och de därigenom inte hittar växten. När der gäller Legyminoser (ärtväxter) är det lite annorlunda då de har kvävefixerande bakterier som lever i symbios, så är det en fördel att odla samma växt i längre perioder så att bakteriestammen hinner utvecklas.

Växelbruk kan inte bli lika aktuellt i små områden. Man bör dock inte odla samma kortlivade (de som odlas som ettåriga) växter i samma jord år efter år. Om man använder samma jord med bara näringstillförsel bör man byta växtslag.

Alenzi
12/30/12, 9:25 AM
#2

Hur stor yta handlar det om innan det blir aktuellt med växelbruk? Och det låter rimligt, att man skall odla växter som vill ha det varmt, men jag undrar vart man söker för att hitta vilka växter som är lämpliga.


Halvdansken
12/31/12, 1:40 PM
#3

Ligger den skuggiga delen helt i skugga hela tiden, och den soliga delen helt i solen hela tiden, eller är det lite skiftande?

Vad har du för jord?  Sandig, lerig? Har det växt något där innan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Alenzi
1/1/13, 8:02 AM
#4

#3 Den skuggiga delen är GANSKA skuggig, den soliga ligger mest i sol, men är inte extremt utsatt. Lite skiftande, m.a.o. Jordkvalitén vet jag inte mycket om, men med tanke på hur snaskigt och geggigt det varit nu på sistone misstänker jag att den är ganska lerig. Det har funnits en gräsmatta, men den är ett minne blott, här har bott stora hundar… Har sett lite smultron, någon pyyyytteliten rosenbuske, murgröna och lite annat som jag inte vet vad är. Det växer någonting med jätteblast och djävulska rötter i "gräsmattan"


Upp till toppen
Annons: