Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 23221 ggr
MissInAction
2012-12-11 18:22

Hjälp med Paradisträd

Hej, 
jag förstår att detta inte är en trädgårdsväxt men den kanske räknas till annat som lever Skrattande

Köpte mitt första Paradisträd i september i år, eller möjligen augusti. Hon är väldigt liten, men kvinnan jag köpte den av försäkrade att de är lätta att rå om och sällan klagar.
Nu undrar jag dock om den klara av drag? Läser på wikipedia att den gärna vill stå svalt och torrt under vintern, men kanske inte drag? Jag funderar på om det är för kallt på fönsterbrädan.

Den har tappat några blad också. Ibland ligger det ett bredvid krukan. Idag låg där ett, och när jag vattnade lyckades jag få av två till Gråter
Är det normalt att den tappar blad eller har jag vattnat den för mycket?

Ursäkta kanske dumma frågor men jag är verkligen ingen växtnörd Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Bjornen
2012-12-12 00:17
#1

Paradisträd vill inte ha det fuktigt. Vattning endast en gång per 1-2 veckor. Lite större exemplar brukar ge blommor om de stått torrt 3-5 veckor och sedan får mera normal vattniong. Tål inte frost. Gillart inte för mycket vatten men tål att vara utan lång tid.

Alexander/zon3
2012-12-12 11:18
#2

Drag tål dom, mina står väldigt dragit i fönstret. Däremot kan dom tappa blad både av för mycket vatten och av för lite. Jag håller dock mina torra på vintern. Extraljus motverkar bladfall också, men inget dom tvunget måste ha.

MissInAction
2012-12-12 11:40
#3

Oki, tack så mycket! Då har jag kanske vattnat lite för mycket ändå med en gång i veckan oftast. Ska prova att ge den lite längre perioder utan vatten Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mariatingsund
2012-12-25 11:07
#4

Jag passar på och ställer en annan fråga angående om samma växt. Jag har ett större exemplar, och vissa av bladen skrumpnar helt ihop och när man tar i dem, blir det som silverpulver i handen efter bladen. Det där silvriga syns lite varstans på friska gröna bladen också. Så jag undrar, är det en ohyra de brukar få eller är det helt normalt och behöver inte bry mig. Jag har stoppat ner en sån ohyra-tablett i jorden för säkerhets skull, men eftesom det löses upp med att vattna, och eftersom man vattnar sällan, så undrar jag om det är rätt försiktighetsåtgärd. Det där silvriga pulver syns aldrig på några andra växter, men kan ändå tro att det är ohyra, och vad göra i så fall?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2012-12-25 13:12
#5

Det är en naturlig beläggning på bladen, som skyddar den mot urtorkning.

mariatingsund
2012-12-25 23:58
#6

Oh tack för svar, vad jag blir glad, jag kommer inte ihåg om det var ullöss eller vad som tog död på min tidigare planta, och nu är jag så rädd om denna för jag lyckades behålla rätt länge nu. Det vore intressant att veta hur växten "tillverkar" detta skimrande pulver, och om man hade kunnat använda det (från redan döda blad t.ex.) till något pyssel :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
MissInAction
2013-01-22 14:18
#7

Nu är jag riktigt orolig för mitt Paradisträd. Det blir bara färre och färre blad kvar, och ofta när jag tar på ett blad så ramlar det av Gråter Det kan väl inte vara normalt?

Och min ena brudorkidé har också blivit sämre. Dess blad, de som växer åt två olika håll, har liksom torkat och bliivt rynkiga men ändå gröna under sommaren. Sedan har den för första gången blommat under hösten och blommorna ramlade till slut av strax efter nyår! Men nu har först ett blad bliivt gult så jag har klippt av det, och sedan det andra. Nu har den bara två gröna och skrumpliga blad kvar på ena sidan… och själva delen som går ner i komposten ser gul ut. Den ser verkligen inte ut att må bra. Kan jag rädda den? Rötterna är grönsilvriga.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-01-22 19:17
#8

Det har varit extremt dåligt (mulet) med ljus en lång tid, men nu går vi mot ljusare tider.

MissInAction
2013-01-22 20:01
#9

Betyder det att det finns hopp för båda mina växter??


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-01-22 22:26
#10

Borde vara så.

MissInAction
2013-01-22 23:26
#11

Jag avvaktar, helt enkelt, och ger dem så mycket kärlek jag bara kan Glad
För övrigt är jag helt övertygad om att det var just kärlek som fick den här orkidén att sätta igång blomningen på den stängeln som tycktes avsomnad i somras, med pyttesmå knoppar. Så fort jag börjat att medvetet ge den extra kärlek och tacksamhet, så hände det saker på en gång! Roligt ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2013-01-23 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Var tvungen att ta en bild, jag tycker det ser misstänkt ut. Och vad är det röda i jorden? Förvånad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mariatingsund
2013-01-23 17:58
#13

Du har ingen ullöss på det? De ger sig nämligen på både orkide och paradisträd, även på rötterna.


ludd på penningträd

teo 31-07-2012, 09:19 Ja, det ser så ut. Ta bort alla synliga tussar och behandla med ett systemiskt gift (typ: Calypso eller Provado). Åsa, mälardalen zon 2 31-07-2012, 09:31 Japp ullöss och man kan behöva bekämpa MÅNGA gånger eftersom de ju även finns på rötterna och de brukar inte vara så lättbekämpade i jorden de dör inte alltid av provado och liknande. Så själv brukar jag nog rekommendera slänga växter ifall de inte är jättedyra, svårersättliga eller har sentimentalt värde.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
MissInAction
2013-01-23 19:28
#14

Har tittat överallt och jag ser inget ljudd alls. Det enda jag ser är lite damm men det har jag på alla växter. 
Har du någon aning om vad det röda i jorden kan vara?

Nu börjar ännu ett blad på orkidén att gulna. Usch vad sorgligt Rynkar på näsan Den behöver väl sina blad?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mariatingsund
2013-01-24 00:14
#15

De kan bara sitta på rötterna först, innan de belägrar alla bladen som på fotot, jag hade det så på mitt paradisträd som jag fick slänga, ullössen är väl det svåraste att utrota. Jag vet inte vad det röda är i din jord, men jag hade nog tagit ur plantan och spolat av rötterna ordentligt och planterat tillbaka i ny torv/kaktusjord. Och sen ställt dem ljust o svalt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MissInAction
2013-01-24 00:56
#16

Aha, jag har tänkt att den har stått för svalt eftersom den står på fönsterbrädan, men om den trivs i svalt så är det nog inte det. Mer troligt bristen på solljus. Den är dessutom till stor del skymd av en vit gardin. 

Kaktusjord alltså? Hm jag har bara vanlig blomjord och orkidéjord hemma. Har inte ens reflekterat över att det är någon särskild jord i krukan Skäms

Som sagt så ser jag inget ludd nånstans, men jag får väl införskaffa kaktusjord och gräva upp plantan så att jag kan skölja av rötterna, och hoppas att det fungerar så att hon kommer trivas.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Bjornen
2013-01-24 07:09
#17

Paradisträd vill gärna ha lite leraktig jord. Jag tycker att det ser ut att vara lite för porös jord (inblandning av orkidejord ?) .och då får plantan det för torrt. Det kan avhjälpas med tätare vattningar.

Det svår att avgöra vad det röda är. En gissning att det kan vara någon ofarlig algtillväxt ?

Kaktusjord är något onödigt och dyrt. Använd vanlig plantjord och gör inga experiment med att spola rötterna. Fyll eventuellt på med vanlig planteringsjord och vattna. Det är ovanligt med lusangrepp på rötterna. Plantera om plantan i en större kruka med mera kompakt planteringsjord, men gör det försiktigt så att inte allt för mycket jord ramlar av. Titta eventuellt om det finns löss på rötterna (vanligast med sköldlöss på rötterna), Strax före omplanteringen vattna ordentligt. Risken för angrepp av löss på rötterna ökar vid porös jord, då löss behöver luft och syre för att överleva.

Fetbladsväxter lagrar vatten i sina blad. Om det blir vattenbrist försöker växten att avveckla en del blad. Genom bladens klyvöppningar sker förlust av vatten och växten försöker reglera vattenbalansen genom att avveckla blad. Det ser ut som en del blad har avvecklats i brist på vatten. Porös jord gör att vatten avdunstar lättare även från jorden.

MissInAction
2013-01-24 12:17
#18

Håller med, jorden ser väldigt porös ut. Jag har inte rört den sedan jag köpte den så jag har ingen aning om vad det är för något i den. 
Jag tänkte att jag kanske har vattnat den för mycket.

Men då låter det ju troligare att hon har gjort såhär för att hon är så förfärligt törstig. Jag ska vattna ordentligt och försöka byta/fylla på mera vanlig planteringsjord. Återkommer med uppdatering! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: