Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Hjälp att klura ut vad detta är?

2012-11-13 11:23 #0 av: EliZon1

Hej på er,

Har en fråga: är det någon av er som vet vad detta är för en växt?

Vet att bilden är tagen i England, på sensommar/höst! Om det är till någon hjälp..

Jag hoppas kunna hitta namn, och ev frö - så jag kan dra upp denna skönhet hemma! Alla tips mottages tacksamt!

Stort tack på förhand!

Anmäl
2012-11-13 23:22 #1 av: EliZon1

Hej igen.. Nu har jag nog fått rätsida på vad det var, tack vare Facebook! :-)
Clenodendrum schmitii, ifall nån undrar! Inte så härdig som jag hoppades..tyvärr.. Oooh, well!
God afton!

Anmäl
2012-11-14 09:32 #2 av: Bjornen

Mest troligt är det frilandsklerodendron (Clerodendrum trichotomum) och den härdigaste av släktets ca: 400 arter. Härdigheten räknas zon 7-10 (internationella zoner) och bör kunna odlas gynnsamma platser i sydvästra Norge och västra Danmark, men inte i Sverige.

De flesta arter hör hemma i tropiska områden och några används spm krukväxter. Åtminstone två arter växer i Kina och Himalya.

Anmäl
2012-11-14 10:32 #3 av: EliZon1

När du säger det, så...är jag benägen att hålla med... Det liknar faktiskt MER en trichotomum än en schmitii!!
- Vilket är superbra!! Schmitten är ju 'klenare' - i vårt klimat - av dem två! Jag ska baske mig prova om jag kan hitta fröer!! :-)

Är det nåt du har tips om var man kan hitta - fröhandlare med lite ovanligare utbud - också??

Anmäl
2012-11-14 10:35 #4 av: EliZon1

Haha, jag ska sluta upp med att ställa frågor utan att ha snabbgooglat först......

Hittat fröer på vägg-i-vägg: hoppas de gror!

Anmäl
2012-11-14 18:12 #5 av: Lill-Kisse

#4 Kan du dela med dig länk till den fröfirman?

Anmäl
2012-11-14 21:21 #6 av: EliZon1

http://vaggivagg.se/index2.php?p=p_3&sName=3.-Ovanliga-fr%F6er

Tror den ska funka... Annars googla/skriv in: www.vaggivagg.se
De hade 5 frön/påse för 10:- ....får prova! Jag blev så förtjust i den! :-)

Anmäl
2012-11-14 22:40 #7 av: beem

Nu blev jag också frestad.

Anmäl
2012-11-15 00:13 #8 av: Lill-Kisse

#6 Tack! Nåt nytt bör man våga prova.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.