Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 3181 ggr
xjanniex
2012-11-12 18:37

Växthus inomhus!

Hej Hej, jag hör egentligen hemma på exotiska djur i fokus men jag behöver er hjälp!
Jag ska bygga en ny inhängnad til min sugarglider (en sorts pung-ekorre) i form av ett växthus i vardagsrummet.
Bottenytan är 4 m2 och höjden 2,2m. fronten av "buren" består av ett "lean to vägg-växthus" och resten av väggarna av någon form av träskivor, 70% av taket är hönsnät för ventilation.

Växthuset är primärt en bur till mitt djur men jag skulle också väldigt gärna kunna ha en del växter där inne och kanske till och med odla min egen sallad eller liknande!

Jag har tänkt sätta in växtljusrör för att det ska kunna växa något där inne, det kommer inte in så mycket naturligt ljus i den delen av rummet då det är långt till fönstrena. Är 2 x 24 Watt (totalt 48 W) som ger 3300 lumen på tok för lite för att växter ska kunna trivas?

Jag söker nu växter som skulle trivas i denna miljö, ca 20-24 grader, växtljus på 3300 lumen plus lite naturligt ljus. Sen hör det till saken att det inte får vara giftiga växter, men detta kan jag ta reda på själv då det kanske inte är något som man vet sådär på rak arm.

Det får gärna vara lite "tropiska" växter, gärna något som blommar, då det är ett tropiskt djur som ska bo där. Sugargliders kommer från Australien så jag har bland annat tänkt på eucalyptus, acacia, melaleuca och callistemon som är växter som sugargliders uppskattar och även äter.

Som ni säkert räknat ut är jag ingen expert på detta område och vill gärna ha tämligen lättskötta växter :p

Alla förslag är högst uppskattade!

Annons:
[Älskamig]
2012-11-21 14:04
#1

Nu har jag verkligen ingen aning om vad som är och inte är giftigt, men jag radar upp lite saker. :)

- Aloe vera. Finns många olika sorter. Enkel att ha med att göra om du väljer rätt sort. Räcker med att vattna någon gång då och då, så lever den på det ett bra tag.

- Cocktailtomater. Söta, goda och de blommar ju.

- Chili. Blommar och har fina vita blommor. (Har själv odlat i mitt fönster under vintertid. Då utan värmelampor m.m. När blomman sen ska pollineras räcker det att ta försiktigt med fingret eller en liten pensel, och överföra pollen till den andra blomman!)

- Smultron. Aldrig prövat, men kan ju också vara värt att pröva.

- Sallad.

- Örter.

Går säkert att hitta några fina blommor också! :) Men det var just de som jag hade i huvudet nu.

Lycka till! Ta gärna en bild och bjud oss på den :D

xjanniex
2012-11-23 14:59
#2

Tack för svar, smultron lockar ju verkligen! och sallad och örter.

Tacksam för alla svar jag kan få, ja bilder kanske dyker upp här när bygget är klart, beställde växthuset från danmark idag :)

Upp till toppen
Annons: