Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2242 ggr
beem
2012-11-05 10:58

Tips fröer

Brukar du så egna fröer  ? Jag har hittat en sida  med så mycket fina blomfröer och till jättebra priser.

Jag upptäckte nu att det finns mycket annat fint där också.

http://blomster-fro.blogspot.se/


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Åsa S
2012-11-05 11:03
#1

Fast de är ju öppenpollinerade så då vet man ju inte riktigt vad man får + det är en amatör som säljer och amatörer plockar ofta fröerna för tidigt = dålig grobarhet.

+En sak har jag lärt mig handla aldrig av nån som har dålig kontaktinformation.

Handlar mest av Runåbergs fröer fast jag odlar ju mest grönsaker, de vanliga sommarblommor jag odlar kan jag köpa fröpåsar av hos Lidl brukar kosta runt 3-4kr påsen. Skulle jag vilja odla perenner så skulle nog jag shoppa frö hos Jelitto.

beem
2012-11-05 11:09
#2

Jag tycker ofta fröerna är så dyra hos etablerade företag så jag blev så glad då jag hittade den sidan.

Jag fick tipset från en kompis som handlat där. Hon var jättenöjd med vad hon fick och allt har grott så bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2012-11-06 08:48
#3

Efter att ha tittat på frölistan, kan jag konstatera att Växtnamn och bilder inte stämmer fullt ut. Det behöver inte vara något fel på fröna, men sortäkta är inte alla.

beem
2012-11-06 10:17
#4

Ja ni jobbar ju med växter på expertvis så vi är ju på helt olika nivåer.

Anonym ? - det finns ju info på sidan om du kollar vidare.

Jag tror ju att de flesta odlare på min nivå  inte tänker på detta med tex  sortnamn.

I bloggen står det ju dessutom info om fröerna så ingen kan väl ta fel på det.

" Eftersom fröerna kommer från min trädgård och är öppet pollinerade kan en del fröplantor avvika lite i färg från moderplantan! "


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Perly
2012-11-09 19:39
#5

O den Japanska Aklejan var fin, dock så lyckas jag döda kaktusar så ska hållam ig undan hehe

Alltid Oavsett

dolfen
2012-11-10 19:37
#6

#5 - Det finns växter gjorda av plast. De är lättare att lyckas med, än kaktusar. Flört

Annons:
Perly
2012-11-10 20:15
#7

Haha jo men de brukar inte va så fina Tungan ute

Alltid Oavsett

dolfen
2012-11-10 20:20
#8

Då har du gått till fel plant-… nej, plast-skola. Skrattande

Perly
2012-11-10 21:51
#9

Haha möjligt

Alltid Oavsett

Bjornen
2012-11-11 06:31
#10

Det är ett fåtal kaktusar (Opuntia) som överlever i vårt klimat. De bör dock stå under tak på vintern för att slippa bli blöt. Japansk akleja klarar normalt även vinterfukt.

Alla kônstgjordô växter är jag allergisk mot.

Upp till toppen
Annons: