Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3639 ggr
beem
2012-10-25 13:32

Turkisk Pelargon

För ca 3 år sedan sådde jag frö till Turkisk Pelargon. Det var inga problem så långt men problemet är att den växer ingenting.

Den skjuter och det kommer nya blad. Bladen blir ofta gula och faller av.

När jag tog in plantan nu i höst för övervintring är den ca  6-7 cm hög.Förvånad I fjol blev den något större.  Jag ger den näring vid varje vattning enl. diseringsanvisning på flaskan, får sol hela dagen och  jämn vattning.

Hur ska jag göra för att lyckas bra. Hur ska jag sköta den. Jag skulle så gärna vilja ha en stor fin planta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
2012-10-25 19:50
#1

Har du inget latinskt namn, så jag vet vad det är ?

Lill-Kisse
2012-10-25 20:15
#2

Kan det vara "_Pelargonium endlicherianum"?
_Oavsett vilken Pelargon det rör sig om, så ska man inte vattna och gödsla lika mycket jämt.
Nu bör den troligen vila över vintern, dvs stå svalt och inte i direkt sol. Vattna sparsamt och gödsla inte alls nu.
Ta fram den till våren, plantera om och börja vattna efter behov. Gödsel behövs inte förrän senare, när den börjar visa blomknoppar.

Låt höra vad Bjornen anser. Han brukar veta bäst.

beem
2012-10-25 20:38
#3

# 1 Den heter

Pelargonium endlicherianum

# 2 Alla mina Pelargoner gör jag samma sak med och de är jättefina  tokväxer och blommar mycket - men inte denna.

Alla mina pellisar och den turkiiska  står nu för vila utan sol - ingen gödsel.

Jag misslyckas aldrig med pellisar med denna turkiska ger mig huvudbry.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2012-10-26 07:11
#4

Med tanke på de naturliga växtplatser är det viktigt att de har en luftig och porös jord. Gulnande tyder på syrebrist i jorden och sannolikt alltför kompakt jord. Jorden bör vara sand- och grusblandad och den får aldrig bli för fuktigt i jorden. Den växer ju naturligt i Taurusbergen med vittringsjordar med mager jord och stor avrinning. Sannolikt trivs den bäst på kvävefattig jord och gödsling bör göras försiktigt. Mycket kväve kan hindra upptagning av olika mineralämnen som i sin tur kan försämra fotosyntesen som ger sämre tillväxt.

Den blir inte så stor som vanliga pelargoner. I enstaka fall kan frösådda växter ge dåliga exemplar.

Alla växter som man odlar bör man försöka efterlikna deras naturliga förutsättningar oavsett man odlar dem inomhus eller utomhus.

beem
2012-10-26 13:59
#5

# 4 Tack för jättebra info. Jag känner ju att jag vårdat den lite för mycket då med bra jord och bra gödning.

Tack igen - vad gjorde vi utan dig Börnen. Du är en stor tillgång i sajten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: