Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5155 ggr
lena.m.we
2012-10-08 23:08

Vad är det här för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Fick skott av en f.d kollega för över ett år sen av denna växt (bifogar bild). Fick ett skott, men det har kommit nya skott från foten av plantan eftersom och nu har jag delat den i två. Den är vackert grön-och rosarandig.

Kan ni hjälpa mig, vad är det för växt?

Tack på förhand!

Annons:
Halvdansken
2012-10-09 13:32
#1

Nån variant av Vandrande Jude.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2012-10-10 01:13
#2

Det är Blomstervagga, inte Vandrande jude. Att det är Blomstervagga förstår du när den får blommor, som ser ut som baljor eller vaggor med små blommor inuti. Den ska stå ljust, men är inte krävande på något sätt i övrigt.

Jag är personligen mycket förtjust i denna krukväxt och önskar jag kunde hitta den igen.

lena.m.we
2012-10-15 17:29
#3

Tack, då vet jag. Hade aldrig hört talas om namnet förut. Hade inte heller sett den i butik, så hade ingen aning om vad den kunde heta. Hittar du den inte och skulle ha vägarna förbi Örebro kan du alltid få ett skott av mig. :)

Lill-Kisse
2012-10-16 00:46
#4

Gissa vad jag såg i fredags? Jo, en Blomstervagga till försäljning i en blombutik helt nära mig. Trodde knappt mina ögon - och just nu!

lena.m.we
2012-10-17 10:45
#5

Ha ha, vad roligt. Hoppas du köpte den då, du som ville ha en! :)

Lill-Kisse
2012-10-17 23:48
#6

#5 Givetvis. Pungade raskt ut med 49:- och skuttade hem. Ska strax dela på den, för krukan är fullproppad med åtta plantor. Det ser faktiskt ut att vara två huvudplantor med tre sidoskott till båda. De behöver nog bättre plats för att växa sig stora och kraftiga och kunna blomma.
 
#1 Halvdansken var faktiskt inne på rätt spår. Det såg jag idag efter lite läsning i min stora "Botanica". Vandrande jude och Blomstervagga tillhör samma släkte "Tradescantia".

Annons:
Upp till toppen
Annons: