Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 7043 ggr
Seglarina
10/7/12, 7:55 PM

Egendomlig växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Några vänner till mig har just köpt ett hus. På tomten finns ett litet växthus, mycket trevligt. I växthuset finns denna egendomliga växt. Någon som vet vad det är? De vill ta bort den, ser inte ut att vara speciellt ätlig. Men det är ju bra att veta vad det är först, så de inte tar bort en raritet.

Annons:
beem
10/7/12, 9:06 PM
#1

Det är lite svårt att se.

Är det fröställningarna man ser på bilden ? I så fall hur såg blomman ut ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Seglarina
10/7/12, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är fröställningar, blommorna vet vi inte hur dom såg ut, eftersom mina vänner just har övertagit huset. Den tidigare ägaren visste tydligen heller inte vad det var.

Jag har gjort ett utsnitt av bilden så man ser de små frukterna/bärens små klyftor på ax eller glesa kolvar på nära håll.

Seglarina
10/7/12, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer ännu en bild, där man ser hela fröställningen på närmare håll. Den är ju så pass speciell tycker jag att det borde gå att se var det är om man vet. Den växer ju som sagt i ett växthus, så den kanske inte klarar svenskt klimat/frost.

beem
10/7/12, 9:56 PM
#4

Jag funderar på om det kan vara Mullbärsträd men är långt ifrån säker. Det påminner om denna.

Synd att Björnen är på resa. Hon brukar lösa de flesta frågorna här.

Säg att de inte tar bort det innan Björnen är tillbaka.

Jag tycker det ska bli spännande att höra vad det är. Om det är en fin växt kan de ta reda på fröerna och kanske sälja.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Seglarina
10/7/12, 11:18 PM
#5

Lite kanske det påminner, men dessa ax är stora, större än majsax, fast glesare och upprättstående. Googlade på Morus nigra och på de flesta bilder liknade de mest björnbär tycker jag. Sen tycker jag inte att det var något som var vedartat på den, snarare som en ört och manshög ungefär. Men växthuset är inte så väldigt stort.

Jag ska säga till dom att spara det. Jag har även frågat på Odla.nu, om jag får svar där skrivar jag det här. Vet du hur länge Björnen är borta?

Yvve
10/8/12, 11:34 AM
#6

Den är flerårig och klarar vinern ialllafall i skåne.

Den finns på skolan och jag kan ta svängen och kolla vad skylten säger.

Annons:
Seglarina
10/8/12, 12:01 PM
#7

Dett exemplar finns på Orust. Väntar med spänning,

Åsa S
10/8/12, 3:07 PM
#8

Ser ut som kermesbär tycker jag.

http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/kermesbar

beem
10/8/12, 3:16 PM
#9

# 5 - Är inte bladen väl stora för att vara Björnbär.

Björnen skrev om resan i en tråd men skrev inte hur länge hon blir borta.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/506974b588f47227ae026231-pa-vag-till-nya-botaniska-aventyr?discussions-2


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Seglarina
10/8/12, 7:21 PM
#10

#8 skrivet av Åsa S

ja sån är det säkert kermesbä alltså

Yvve
10/9/12, 9:31 AM
#11

Åsa S har rätt Kermesbär är det.

Seglarina
10/9/12, 2:01 PM
#12

#11 skrivet av Yvve

Jag det är det.

Såg på din profil Yvve, att skolan du reffererar till troligtvis är Alnarp. Läste om kermesbär att man där experimenterar med att göra snigengift av denna växt. Vet du hur det går och hur man gör. Jag tror att mina vänner skulle ha lättare att skona denna giftiga växt om dom kunde göra snigelgift av den.

Jag skulle gärna med tiden ha en sån växt att göra färg till ull med. På några ställen ser jag att den ska klara zoon 4 och någonstans att den inte tål frost?

Hur intrerssant skulle det vara att få köpa frön från denna växt tro?

Linnea
10/10/12, 12:29 PM
#13

Var på Alnarp finns den? Tycker mig känna igen den men kan inte komma på vart den står.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Yvve
10/11/12, 2:46 AM
#14

 #12 skrivet av Seglarina

Vet faktisk inte hur det gick vidare med försöke,men det var ett rätt så gammalt försök.

På denna sidan står det hur dom gick tillväga.http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN89-4/VSN89-4C.HTM

Men har man barn i familjen så kanske man ska undvika dom,,till och med jag tycker att dom ser aptitliga ut :-) så vad tycker ett barn då?? Mumma!!

#13 skrivet av Linnea

Om du går från syltan till perennerna/annuellerna, och har museumet på höger sida, så på vänster sida någon stans på vägen har du en rabbat med bland annat, azalea, vaktelbär och ett stånd kemrsbär mm..

Sedan ska det finnas vid kiwin och mullbärsträdet som står mot en husvägg mot perennerna/annuellerna.

Seglarina
10/11/12, 12:01 PM
#15

#14 skrivet av Yvve

Jo visst ser dom goda ut. Nu är jag inte mamma till barnet så jag kan ju inte bestämma, men min åsikt är att barn ändå ska lära sig att allt som ser ut att vara ätligt inte är det. Det står ett gullregn på tomten också.

mariatingsund
10/11/12, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

kermesbär, jag har också, men det är nog fel att kalla det för perenn, för det fryser varje hönst/vinter, och frösår sig. Jag har i alla fall kunde inte övervintra i zon 4. Här i tidig blomningsperiod.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Seglarina
10/11/12, 6:15 PM
#17

#16 skrivet av mariatingsund

Åh! Det är därför den står i mina vänners växthus invid deras nyinköpta villa.

Hur stor hinner den bli på en sessong då tro?

mariatingsund
10/11/12, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

cirka 140 cm hemma hos oss, kan bli jättefint, men första frosten gör att bladen ser ruttna ut nu, synd för fröna är finast nu.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Yvve
10/12/12, 12:49 AM
#19

#15 skrivet av Seglarina

Jo barnen lär sig med tiden, men när dom är 1-2 år och allt åker in i munnen..

#16 skrivet av mariatingsund

Har sett kermesbär på samma ställe i flera år och tog för givet att dom var fleråriga och inte tänkt på förökningen..och jag har inte några egna. men på impecta står det att den är flerårig.

mariatingsund
10/12/12, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Visst kan det vara flerårig, men hos mig fryser de ut varje vinter, och ploppar upp lite sidan av jämfört med var de var planterade från början :-) Grannens försvann också. Kanske man skulle ha de i en stor kruka och flytta in för vintern.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
10/12/12, 8:46 AM
#21

Jag förstår inte varför jag inte kan ladda upp bild, kunde inte igår heller.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Seglarina
10/12/12, 12:12 PM
#22

#21 skrivet av mariatingsund

Det går att klicka på rutan så kommer bilden upp Glad Väldigt vacker ser den ut då den blommar, mycket dekorativ!

#19 skrivet av Yvve

Visst, men just det ex som jag har sett står i ett växthus och deras son är 2 år nu och redan rellativt förståndig. Fast nu verkar detta ju inte vara en väldigt ovanlig och exlusiv växt så det kan ju hända att den får stryka på foten när pappan börjar röja på allvar.

Jag tycker bara att det vore kul att färga garn/silke med det, men jag får väl skaffa en egen.

Bjornen
10/13/12, 9:26 AM
#23

Kermesbär övervintrar i stora delar av Sverige, men den kräver väldränerad jord på vintern. Samtidigt vill den har humusrik jord. Jag själv har klarat den några år men min blöta jord gör att den ofta dör under vintern. Självklart är det en perenn om den än inte övervintrar. Bör vara tvååriga innan de blommar. Jag har själv sett dem vildväxande på enstaka ställen på Krim.

Seglarina
10/14/12, 12:08 AM
#24

Kul med en helt ny bekantskap (för mig) har aldrig sett denna växt förr. Någon som vet hur man gör när man använder den som färgmedel till ull/silke. Det skulle jag väldigt gärna vilja prova nämligen. Jag har googlat på det men inte hittat något.

Bjornen
10/14/12, 4:51 AM
#25

Bären ger en skarp färg bara att hantera dem.

mariatingsund
10/15/12, 8:23 AM
#26

Tack Björnen, den står vid sidan av gångplattor och vi skottar snön över rabatten, så visst kan det bli så att det inte hinner rinna undan utan ruttnar. Men jag ska flytta den nu på hösten till en bättre plats.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: