Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3013 ggr
Chieko
2012-10-04 11:00

Basilika inne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland sägs det att de kryddväxter man köper i vanlig butik inte går att få att klara sig någon längre tid. Jag vill bara tala om att så är INTE fallet med basilika! Jag tröttnade på min efter ett år: den drack såna otroliga mängder vatten och var helt galet stor ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Chieko
2012-10-04 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer lite andra bilder på hur den har sett ut när den var något vackrare ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2012-10-04 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag lät den gå i blommning för jag tyckte de var så söta!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2012-10-04 11:05
#3

Nu funderar jag på om jag ska stoppa dit en ny basilika eller om jag ska testa något annat! Timjan gick inte så bra inne, men den växte väldigt fint på balkongen (även den köpt i matbutik). Tror jag ska ta in rosmarinen från balkongen till helgen, den blir nog inte glad när det blir kallt. Kanske min lavendel också? Eller trivs den bättre om jag stoppar den ute i mammas trädgård?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Bjornen
2012-10-14 05:55
#4

Basilika är normalt svårodlad både inne och ute. Lagom vattning, lagom temperatur (aldrig under 8 grader) och lagom med ljus.

Timjan vill ha frost under vintern. Kryddtimjan är normalt svår att övervintra även utomhus och odlas normalt som ettårig. Om den övervintrar har den kort livslängd.

Rosmarin tål frost bra men ska helst inte varaktigt ha kallare än cirka 5 minusgrader. Svår att övervintra inomhus och största problemet är tillvänjningen till ett torrt och varmt inomhusklimat. Svalt (5-10 grader) och ljust med lagom vattning.

Lavendel övervintrar normalt bra i zon 1-4 på väldränerad växtplats. Bör ha minusgrader under vintern.

Lavine
2012-10-14 11:10
#5

Nu stod den visserligen utomhus hela sommaren, men mynta har jag god erfarenhet av att få att överleva, trots att det är en "Konsumkruka". Flört

Chieko
2012-10-14 20:26
#6

#4 I så fall var kanske min basilika undantaget som bekräftade regeln ;) Lättare växt får man leta efter! Jag vet inte hur många gånger den slokade av för lite vatten: bara att dränka så var den glad igen några timmar senare!

Min timjan, oregano och lavendel står nu i mammas rabatt, får väl se hur de klarar vintern. Jordgubben med revor flyttade också dit. Rosmarinen står stor och ståtlig på köksbordet, den får hålla så länge den  håller och tills den dör har jag den i bröd och mat.

#5 Ja men mynta är väl känd för sin otroliga växtkraft? Man rekommenderar ju att den planteras i hink ute i landet, för att inte över helt! Det kanske man skulle ha en nästa sommar föresten… Ska ju vara gott i te och sånt…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: