Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 5827 ggr
Marinas Mix
2012-09-22 17:38

Är det höst???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja enligt kalendern så, men inte enligt mina odlingar.

Lådan har fått flytta in över nätterna, så vi kanske får en chans att skörda lite flera

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
TinaNordberg
2012-09-22 18:20
#1

Får man komma och smaka?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Marinas Mix
2012-09-22 18:29
#2

Ledsen, men katten har första tjing…

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Bjornen
2012-09-23 07:17
#3

Höst är det när det varaktigt är under 10 grader.

Linnea
2012-10-05 12:37
#4

#3 Det är väl vinter?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2012-10-14 05:37
#5

Vintern är när det är varaktigt under 0 grader.

Linnea
2012-10-15 18:39
#6

Då har vi alltså bara tre årstider en del år här i Skåne alt så varar den där vintern inte så speciellt länge. Eller är de bara jag som kommer ihåg de flesta vintrar som enbart regniga? Ja förutom åren på Linderödsåsen då, där var det vinter minsann!

Vad menas egentligen med stadigvarande? Har hört att det ska vara 10 dagar i sträck, är det så?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Marinas Mix
2012-10-15 18:46
#7

Jag måste då säga att det var riktigt trevligt att komma hem efter 13 dagar och kunna skörda hela fem smultron. Ja lådan har stått inne under tiden jag varit borta.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Bjornen
2012-10-15 19:48
#8

Varaktigt är 5 dagar. Hos mig har vi alltid 5 årstider: vinter, lådingen, vår, sommar och höst.

Linnea
2012-10-16 11:45
#9

Lådingen?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2012-10-16 11:57
#10

Eller som vi säger : lådijin.

Perly
2012-10-26 10:48
#11

Så det är alltså till skåne man ska flytta, brukar ju vara -30 här i mellersta…

#0 Kan nog mycket väl vara så att det varit och är för kallt ute(sommarn verkar ju ha uteblivit i år förutom på öland) så är nog ett klokt val att låta dem stå inne bara o se till dem får ljus dagtid (:

Alltid Oavsett

Linnea
2012-10-26 11:10
#12

#11 Jag lovar, skånsk vinter är inget du vill ha.. Jag hade hellre haft snö än denna förbannade lera och regn, regn, regn (ofta från sidan)…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Perly
2012-10-26 12:58
#13

#12 Hm de e ju sant, lera blir ju halt det med, dock fryser jag så dant, sitter nu när de e +8'c ute o huttrar i min vinterjacka…

Alltid Oavsett

Annons:
dolfen
2012-11-03 21:17
#14

Pelargonen ser grön och frisk ut. Förutom att blomstänglarna, liksom har tagit semester, typ. (Står ute.)

Persiljan är grön och fin. (Står ute.)

Rabarbern har gulnat bort. (Undrar om rabarbern vaknar nästa år?) (Står ute.)

Cannan och rosmarinen är intagna. Kanske klarar de av vinterförvaringen. Hoppas.

Bjornen
2012-11-04 07:38
#15

Vanlig pelargon tål högst några minusgrader.

Persilja är tvåårig och kan övervintra utomhus. Den gillas även av bland annat rådjur.

Rabarber är mycket tålig och övervintrar nästan alltid om inte rötterna äts upp av sork.

Kanna (Canna indica) övervintras torrt och frostfritt. Rosmarin kan vara svår att övervintra både inomhus och utomhus. Utomhus övervintring kräver en mild och torr vinter. Inomhus ljust och jämn vattning, men största problemet brukar vara tillvänjningen för varmare klimat.

Marinas Mix
2012-11-04 08:17
#16

Smultron och jordgubbsplantor i balkonglåda då bjornen? Ska man ställa in dem eller kan det gå bra om man bygger någonslags tält med tidningar, för isolering, så allt inte fryser?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Bjornen
2012-11-04 10:40
#17

De klarar sig bättre utomhus än inomhus. Bäst är förstås att gräva ner dem i jord. Det är viktigt att de står på ett isolerat ställe. I värsta fall kan en frigolitskiva användas där lådan placeras. Djupfrysning bör de klara men det är viktigt att det inte tjälar underifrån. Eventuellt lite övrig täckning. Mycket viktigt att de vattnas tidigt i vår. Många växter klarar vintern bra, men dör på våren av vattenbrist särskilt om de står skyddad mot snö och väta.

Inomhus kan de övervintras på ett ljust och kallt ställe. Helst nästan frostfritt och enstaka vattningar efter behov.

Marinas Mix
2012-11-04 10:48
#18

Ja de får stå på ett skyddat bord ute på balkonge,. så det viktigaste är isoleringen underifrån?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Bjornen
2012-11-04 19:39
#19

Varför på ett bord, de är mycket mera skyddade på golvet och frysning underifrån är farligast.

Alexander/zon3
2012-11-29 18:37
#20

Har mina rosmarin inne med extraljus tänt 18timmar låter dom torka upp lite innan dom vattnas igen, har dom ute så länge det går (ca -5c brukar gå bra i kruka). Sedan ut med dom till våren igen efter att frosten är förbi och jag har avhärdat dom. Längre fram i jan brukar dom börja blomma dom som står inne.

Kryprosmarinen tog jag in efter någon lätt frostnatt den är känslig, dom andra tog jag in igår.

Annons:
Upp till toppen
Annons: