Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3873 ggr
beem
2012-09-19 17:11

Övervintra pelargoner

Jag övervintrar mina Pelargoner i ett rum med ca 20° och övervägande mörkt under dagen. Jag vattnar ytterst lite - inte ens en skvätt 1 ggr/mån.

Jag har gjort så i många år. Vissa år överlever alla och vissa år dör en hel del.

Inte det ultimata men jag har ingen annan möjlighet.

Jag klipper aldrig ner Pelargonerna då jag tar in dem på hösten.

Min fråga är därför - skulle det gynna möjligheten att de överlever om jag klipper ner eller minskar bladmassan ?

När man letar på nätet så är olikheterna hur man gör ungefär lika många som det finns Pelargoner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
2012-09-20 07:20
#1

Alla pelargoner kan övervintras som normal krukväxt med ljus och rumstemperatur och något mindre vatten. Zonalpelargoner och vanliga pelargoner kan förvaras mörkt och frostfrit där de nästan kan glömmas bort men kanske någon vattning under vintern.

Andra sorter av pelargoner l(t.ex. Mårbacka, fjärils, rosen osv) yckas dåligt med sval och mörk övervintring. De bör få stå som krukväxt i ett ljust fönster och gärna lite svalare än rumstemperatur men inte nödvändigt.

Före vintern är det olämpligt med nedskärning men eventuellt borttagning av blad vid mindre ljus placering. Vid torr placering borde viss näring gå tillbaka från bladen till roten och sannolikt bör bladen få vissna ner själv. Vid lite fuktigare placering kan olika mögelsvampar angripa bladen och därför kan det vara en fördel om bladen tas bort.

All nedskärning av vinterförvarade växter bör undvikas om det inte måste ske för att minska deras omfång och av platsbrist. Normalt torkar topparna en del under vintern om de står utan ljus och det är mycket bättre att de beskärs under vårvintern när de börjar växa igen.

Nedskärning bör inte heller göras om de placeras som krukväxt. Med minskade ljus är det viktigt att så mycket blad som möjligt är kvar. Inflyttningen  innebär stora påfrestningar och att ytterligare stressa växten med nedskärning är olämpligt. Om det är friplanterade växter som inkrukas inför vintern bör man göra en mindre beskärning för att kompensera de skade sugrötterna vid upptagning.

Vid all intagning av växter inför vintern bör vara mycket observant för eventuellt medföljande djur som kan få rejäl fart då de kommer in i värmen. Stora lusangrepp kan därför snabbt skada även andra växter. De kan redan ha förberett sig för vintern och vid värme så uppfattar de det som vår och med stressade växter har de en mycket svag motståndskraft.

beem
2012-09-20 15:42
#2

Tack Björnen för ett utförligt och bra svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: