Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 2996 ggr
Sheena
9/4/12, 4:10 PM

Detta jäkla ogräs...

Tjo!

Har massor av ogräs i vår trädgård, mestadels kirskål men även en del annat odefinierat.. dels pga att trädgården inte alls varit skött ordentligt säkert de senaste 20 åren och dels att grannarna inte verkar störas av ogräset så det flyter ju liksom över tomtgränserna.. suck!!

Har iaf ett område där jag vill ha BORT det! Min fundering är om det finns nått (hemskt, jag vet men) supergiftigt medel man kan ha ihjäl all växtlighet med som sen typ vattnas ut så man kan iaf kanske kan så gräsmatta där, men hjälp av lite näring??? Hoppas ju på detta även om jag vet att det låter otroligt.. så jäkla jobbigt att behöva gräva upp alltihop, dessutom inkilat i nån slags stenmur.. blää!

Annons:
kickboard
9/4/12, 4:42 PM
#1

Round-up tar det mesta, men då ska det vara den starkare sorten som bönder använder.  Om du sprutar det nu får du nog vänta till våren innnan du kan så in en ny gräsmatta.

AnnaGreta
9/4/12, 8:57 PM
#2

Om planen är att ha gräsmatta där så varför inte börja klippa med gräsklipparen redan nu. De flesta ogräs tål inte regelbunden klippning. Så slipper du försöra miljön med gift…

[sakring]
9/4/12, 11:55 PM
#3

Round-up fungerar utmäkt på maskrosor det vet jag och allting annat också som jag inte önskar.

Sheena
9/5/12, 12:17 PM
#4

#2 För att det handlar om en slänt med något som varit en stenmur längst upp.. det växer en massa skit mellan stenarna också så det känns som att det kvittar hur mycket jag klipper/rensar det flyttar ju tillbaks på direkten igen eftesom det är så svårt att få bort allt med rötterna mellan stenarna.

Känns ju inget bra med round-up men det verkar ju vara enda lösningen om vi inte ska ta hit en jäkla grävskopa.. hehe

[TheoA]
9/5/12, 9:39 PM
#5

Täck över i 2 år, sen så är ogärset borta..

[deen]
9/5/12, 10:11 PM
#6

Ogräsättika kanske? Men det kräver nog fler än en behandling, så kanske blir dyrt.

Annons:
Sheena
9/6/12, 7:44 AM
#7

#5 VAad för nått använder man för att täcka med?

kickboard
9/6/12, 3:16 PM
#8

Man kan täcka med våta tidningar eller svart plast.  Om man tar tidningsalternativet måste man lägga jord ovanpå för att de ska hållas på plats.

Halvdansken
9/8/12, 11:30 PM
#9

Men det kommer att komma nytt ogräs igen om du inte sätter nåt annat marktäckande eller klipper och rensar regelbundet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: