Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Detta jäkla ogräs...

2012-09-04 16:10 #0 av: Sheena

Tjo!

Har massor av ogräs i vår trädgård, mestadels kirskål men även en del annat odefinierat.. dels pga att trädgården inte alls varit skött ordentligt säkert de senaste 20 åren och dels att grannarna inte verkar störas av ogräset så det flyter ju liksom över tomtgränserna.. suck!!

Har iaf ett område där jag vill ha BORT det! Min fundering är om det finns nått (hemskt, jag vet men) supergiftigt medel man kan ha ihjäl all växtlighet med som sen typ vattnas ut så man kan iaf kanske kan så gräsmatta där, men hjälp av lite näring??? Hoppas ju på detta även om jag vet att det låter otroligt.. så jäkla jobbigt att behöva gräva upp alltihop, dessutom inkilat i nån slags stenmur.. blää!

Anmäl
2012-09-04 16:42 #1 av: kickboard

Round-up tar det mesta, men då ska det vara den starkare sorten som bönder använder.  Om du sprutar det nu får du nog vänta till våren innnan du kan så in en ny gräsmatta.

Anmäl
2012-09-04 20:57 #2 av: AnnaGreta

Om planen är att ha gräsmatta där så varför inte börja klippa med gräsklipparen redan nu. De flesta ogräs tål inte regelbunden klippning. Så slipper du försöra miljön med gift...

Anmäl
2012-09-04 23:55 #3 av: [sakring]

Round-up fungerar utmäkt på maskrosor det vet jag och allting annat också som jag inte önskar.

Anmäl
2012-09-05 12:17 #4 av: Sheena

#2 För att det handlar om en slänt med något som varit en stenmur längst upp.. det växer en massa skit mellan stenarna också så det känns som att det kvittar hur mycket jag klipper/rensar det flyttar ju tillbaks på direkten igen eftesom det är så svårt att få bort allt med rötterna mellan stenarna.

Känns ju inget bra med round-up men det verkar ju vara enda lösningen om vi inte ska ta hit en jäkla grävskopa.. hehe

Anmäl
2012-09-05 21:39 #5 av: TheoA

Täck över i 2 år, sen så är ogärset borta..

Anmäl
2012-09-05 22:11 #6 av: [deen]

Ogräsättika kanske? Men det kräver nog fler än en behandling, så kanske blir dyrt.

Anmäl
2012-09-06 07:44 #7 av: Sheena

#5 VAad för nått använder man för att täcka med?

Anmäl
2012-09-06 15:16 #8 av: kickboard

Man kan täcka med våta tidningar eller svart plast.  Om man tar tidningsalternativet måste man lägga jord ovanpå för att de ska hållas på plats.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.