Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8041 ggr
Sheena
9/4/12, 3:50 PM

Ta bort vinbärsbuskar?

Hej!

Finns här några vinbärsbuske-experter här tro? Skrattande

Har mååånga svarta vinbärsbuskar i vår trädgård.. typ 10st och i alla fall fyra av dom skal nu bort, helst igår liksom.

Så frågan är, hur gör man detta på bästa, enklaste sätt? Ska bara så gräsmatta över hela plätten sen så vi behöver inte vara rädd om marken på något vis.

Kan man lämna rotklumpen kvar eller ger den lätt skott igen?

Kan man/får man "förgifta" rotklumpen på något vis för att slippa gräva upp den?

Bästa tid att ta bort dom,  nu till hösten eller på våren?

Har sett på några ställen i forum när jag letat runt efter svar på denna fråga (dock utan att hitta ngra bra svar, det mesta verkar handla om beskärning) att stora uppvuxna buskar kan vara poppis att sälja/skänka bort? Finns det folk som vill ha sånt, och vart gör man det på synligaste sätt? (Hoppas kanske på att nån som vill ha dom kommer hit o gräver upp dom.. hihi)

Så tacksam för hjälp!!!

Annons:
kickboard
9/4/12, 4:40 PM
#1

Om du skär ner dem  helt kommer de att växa upp igen och finare än förr.  Rötterna ska bort om du vill slippa dem.

Åsa S
9/4/12, 8:24 PM
#2

Japp är bara att gräva och spetta upp dem var tvungen gräva upp väldigt många stora gamla vinbärsbuskar på mina odlingslotter förra året för de var sjuka använde både spett, spade och yxa, tog mig flera dar få upp dem men jag är ju rätt liten väger bara 50kg så då är man ju ingen stor muskelmänniska precis, är dock envis.

anki1
9/11/12, 11:07 AM
#3

Vi grävde bara upp våra. Några slängdes pga sjukdom några skänktes bort.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
9/11/12, 7:43 PM
#4

Gräv upp dem först i oktober eller ev. senare.

anki1
9/12/12, 3:14 PM
#5

Det var sensommar när mina grävdes upp.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: