Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 18736 ggr
CelsiusT
2012-08-31 11:59

dracena marginata

Jag har en Dracena Marginata och undrar om jag gör något fel. Har inte så värst gröna händer och det mesta i mitt hem brukar dö inom någon månad pga att jag inte är intresserad och glömmer bort. (Dock brukar jag kunna få murgröna att växa sig stora och fina, har en nu som har blivit riktigt kraftig och fin.)

Min Dracena är lite hängig, från mitten och neråt så hänger bladen, den är ljusare grön nu än när jag köpte den (för ca 4 månader sedan). Det är en liten ensam som står i en liten plastkruka som börjar bli för liten. Den står i ett söderfönster, men inte i direkt solljus (då jag har ett tak utanför så får vi inte in något direkt solljus genom fönstren). Det är runt 20 grader och ca 60-70% RH.

Hur sköter jag den på bästa sätt? Vad ska jag göra för att den ska återfå sin lyster och energi som den hade när jag köpte den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
beem
2012-08-31 14:09
#1

Odla.nu finns en liten beskrivning hur du ska sköta den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aribigga
2012-09-02 14:56
#2

Tycker inte det bevattningstipset stämmer på odla.nu

Marginator måste torka ordentligt mellan vattningarna, nästan helt torra. Får de för mycket vatten får de bruna toppar och sedan ruttnar stammarna och de tappar blad. Det är enklare att vattna ihjäl dem än att torka ihjäl dem. Blir det för torra tappar de lite blad men det hjälps lätt med att vattna dem lite.

Det du kan börja med är att plantera om den i en större kruka och vattna med näring. De flesta växter brukar piggna till av det :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
2012-09-02 16:57
#3

#2 Som jag förstått det så brukar man säga att man ska plantera om i februari-mars inför sommaren för då har dom som bäst möjlighet att klara sig. Hur gr det om jag planterar om nu i september? Kan det fungera?

Hur mycket skulle du säga att man ska vattna? Ska man blöta ner dom ordentligt när man väl vattnar eller ska dom fuktas?

Jag har tidigare fått förklarat för mig att dom mår bra av att torka ut och sedan ska dom nästan badas för att sedan få torka ut igen och att dom inte ska hållas fuktiga.

Hur ska jag göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
2012-09-02 17:33
#4

Ja det är ju det optimala men det fungerar även att plantera om nu. Det är absolut bättre att plantera om nu än att vänta om du ser att krukan är för liten.

Det är omöjligt att säga hur mycket du ska vattna på din planta. Men att dränka den mellan gångerna skulle jag aldrig våga göra! Bara ge den så den bli genomvattnad och sedan vänta tills den nästan är helt torr igen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
2012-09-07 15:27
#5

Jag planterar om här hemma när jag har lust..

Men näring lär den behöva, näringen i jorden tar slut ganska snabbt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2012-09-12 08:17
#6

Omplantering av krukväxter görs allra bäst i slutet av viloerioden (=vintern). Då har de inte så stort behov av sugrötter och startar sin tillväxt och bildar då lätt nya sugrötter. Omplantering innebär alltid skador på rötterna och hur mycket beror på hur våldsam man är och hur växtens morfologi är. Efter en omplantering ska man inte ge någon form av gödning under en tid (några månader). Gödning skadar förmågan att bilda nya rötter och är dessutom helt onödigt då den nya jorden innehåller tillräckligt med näring som räcker ett tag.

Annons:
CelsiusT
2012-09-12 09:14
#7

Wow, det är verkligen svårt när all info säger olika.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: