Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3836 ggr
[Aquelegia]
2012-08-28 23:39

Beskära gammal röd vinbärsbuske

Tänkte ge mig på buskarna på torpet då ingen gett dom någon kärlek på MÅNGA år om än kanske aldrig tom.

Bör jag vara försiktig med beskärningen eller ta i med hårdhanskarna och rensa från allt gammalt ?
Visst har det kommit bär men ganska små och det är rysligt svårt att komma åt. Mycket gamla grenar som är mossbetäckta.

Annons:
Bjornen
2012-08-29 07:01
#1

Vinbär kan beskäras helt och hållet men då uteblir nästa år skörd helt och hållet. Även året därpå blir skörden svag. Normalt ger grenarna som bäst skörtd då de är 3-4 år ganla. Normalt beskär man därför de äldsta grenarna och eventuellt tar bort någon av de yngre för att hålla lagom täthet.

Lite gödsling med t.ex. kogödsel i höst eller vår kan ge ökad fart på buskarma. Undvik NPK och hönsgödsel och aldrig på hösten. Bärbuskar behöver speciellt kalium.

[Aquelegia]
2012-08-29 14:25
#2

Okej då skär jag bara bort som äldsta grenarna. Är ju ändå bara jag som plockar vinbären så det är mig det går ut över om det inte blir någon skörd men lite vill jag allt haGlad Kan jag göra det redan nu eller är det för tidigt? Har plockat rent busken från vinbär. Gödsel skulle nog inte skada den gamlingen heller. Bara att sno lite koskit från kohagen intill. Dom gick där i våras kan jag ta den skiten då?

Upp till toppen
Annons: