Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 20113 ggr
beem
8/28/12, 2:17 PM

Rensa bort Gullris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fjol grävde jag bort några plantor med Gullris.

I år kommer det nyännu större  plantor -  mer  som buskar.

När jag köpte dem för flera år sedan tyckte jag de var fina. Nu betraktar jag dem som  ogräs som sprider sig ohämmat. De tar över hela planteringen om jag inte lyckas få bort dem.

Hur ska jag bli av med Gullriset så det inte kommer  nytt nästa år ?

Jag bifogar en bild ifall det finns flera sorters Gullris.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
helisa
8/28/12, 5:47 PM
#1

Men va festligt detta med Gullris, den sprider sig tydligen som en galning för en del och inte alls för mig. Jag har haft samma planta på samma ställe i 10 år o den är lika stor som när jag planterade den.

beem
8/28/12, 5:56 PM
#2

# 1  Lyckliga du. Min står i full sol från morgon till kväll - kanske det har betydelse. Jag tillför aldrig någon näring så växtligheten kan inte bero på näringen.

Jag skulle inte ha något emot att ha 1 planta men när den tar över som mina gör blir den till besvär.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
8/28/12, 7:49 PM
#3

Vanligt gullris (Solidago virgaurea)är en vanlig vild växt på ängsmark som inte blir något ogräs utan bildar oftast endast en blomställning. Kanadensiskt gullris (Solidago canadensis) är en odlad växt som ofta uppträder i stor mängd på rörd mark (trädgårdar, vägkanter och industrimark). Därutöver finns höstgullris (Solidago gigantea) som dock blommar så sent att fröspridningen är tveksam.

Se efter att de inte bildar frön.

helisa
8/28/12, 7:51 PM
#4

Jag förstår att den kan upplevas som en plåga. Blir ju lätt så med vallörten oxå, fast jag får samma fenomen då dom håller sig fint där jag satt dom.  :)

beem
8/28/12, 8:05 PM
#5

# 3 OK då ska jag göra det.

Trodde att det kanske sprider sig med utlöpare men då vet jag att det är frö.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/28/12, 8:07 PM
#6

# 4 Vallörten höl på ta över en hel plantering men den lyckades jag bli av med…..till slut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Linnea
8/30/12, 3:44 PM
#7

Jag har grävt upp mina gullris men det finns fortfarande en del små kvar. Det är nog bara att gräva och gräva..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

beem
8/30/12, 5:31 PM
#8

# 7 Ja det är nog det enda som går och inte ge sig och hålla efter hela tiden så den inte har en chans.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

anki1
9/2/12, 4:20 PM
#9

Hos mig stannar dom kvar på sin plats, men jag vill flytta på dom till en annan plats. men de är svåra att ta upp.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

beem
9/2/12, 7:55 PM
#10

# 9 Oj - är de svåra att ta upp och jag som måste gräva upp flera plantor…….suck.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Linnea
9/3/12, 10:46 AM
#11

#10 Japp, dom har stenhårda rotklumpar..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

plutopellis
9/7/12, 2:25 PM
#12

Jag har också sånna som jag tänkte slänga ut i skogen eller elda upp eller något. Tycker inte alls de är fina i trädgården utan passar mer på en vildvuxen äng Obestämd

beem
9/7/12, 3:04 PM
#13

# 9 11

Ni hade rätt. De var inte lätta att få upp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
9/8/12, 6:47 AM
#14

Kanadensiskt gullris är ingen ängsväxt åtminstone i Sverige. Däremot vanligt gullris men trivs inte i sammanhängade ängsmark utan vill ha lite glesare ängsmark eller i skogsbryn.  Den är införd och borde sättas på den svarta listan i Sverige. Jättegullris och citrongullris är dock lämpliga rabattväxter.

anki1
9/11/12, 11:02 AM
#15

Vet inte vad mina gullris är. De fanns där (en av de få blommor som fanns då, nu 20 år senare finns det en hel del Men fortfarande mycket ogräs däribland kirskålen som är den värsta).när vi kom till tomten

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: