Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 9830 ggr
Casiopeia
2012-08-19 14:56

Mitt körsbärsträd mår inte bra! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är orolig för mitt körsbärsträd som verkligen inte mår bra.

Det är mitt första år med trädgård, men vad jag har hört av de förra ägarna har det inte varit något problem med trädet innan. I våras blommade det för fullt och fick massor med kart.

Sedan, i början av juli började karten bli röda och skrumpna och trilla av.  Jag trodde det kunde vara någon skadeinsekt, men jag kunde inte se några angrepp. Sedan började bladen bli gula med svarta prickar på, och nu har den börjat tappa även dom.

Det enda jag sett i insektsväg är bladlöss som håller till längst ut i topparna på grenarna och får bladen att krulla ihip sig. Vad jag har läst så är det här inget som ska kunna skada trädet, och dom bladen som gulnat och trillat va har inte varit angripna.  Sedan bor det en del myror i trädet, kan dom påverka det?

Trädet är inte mer än några år gammalt, men det är ganska högt och såg som sagt väldigt välmående ut i våras. Det har regnat kopiöst hela sommaren så jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara ett problem. Enligt de förra ägarna var det lite dåligt jord då det är nära till begrgrunden, så de fick fylla på en del när de planterade det, men kan det verkligen påverka så här flera år i efterhand? Det har ju klarat sig hitills?

Jag bor i ett tättbegyggt villaområde, och många har frukträd på sina trädgårdar, men jag har inte sett något träd som verkar lida av samma sak i närheten…

Hjälp! Vad ska jag göra?Gråter

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Casiopeia
2012-08-19 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden ovan är tagen tidigare i juli, när bladen började se skruttiga ut. Nu är det nästan inga gröna löv alls, skulle tippa på att trädet tappat 70% av sina löv.

Bilden nedan är på ett sjukt och ett (fortfarande) friskt kart innan de föll av. Några mogna körsbär blev det inte :(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: