Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 65337 ggr
beem
2012-08-13 13:09

Näring till perenner

Jag har en fråga ang. detta med näring till perenner. Jag hörde i ett radioprgram att det räcker om man gödslar   1 ggr/år.

Kan man gödsla perenner på hösten - finns närdingen kvar sen under kommande säsong ?

Mitt problem är att jag kommer till sommarstugan ganska sent på våren -  inland början av juni - och då är en del blomning redan igång.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
2012-08-13 17:00
#1

Kogödsel kan mycket väl användas på hösten, men inte snabba kvävegödsel.

beem
2012-08-13 17:01
#2

Kogödsel på påse - fungerar det ?

Vad menas med snabba kvävegödsel ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
2012-08-13 18:54
#3

Handelsgödsel, NPK gödsel. Växterna måste hinna lugna ner sig på sensommaren och förbereda sig på vintern, därför ska man inte ge gödning som gör att de fortsätter växa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2012-08-13 19:03
#4

Välbrunnen kogödsel ska användas som också säljs på påse om än med mycket torv. Till snabba gödselmedel räknar man också hönsgödsel. Snabba gödselmedel lakas lätt bort och kvävet rinner bort men även kan göra skada då de får växterna att växa för länge som kan försämra övervintring. Det är ännu viktigare att inte gödsla vedartade växter som t.ex. Rosor efter midsommar.

Gödsling med kogödsel, algomin och kompost kan även ges sent på hösten.

beem
2012-08-13 19:48
#5

Tack för era svar. Nu vet jag hur jag ska göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[MalinBorglin]
2012-08-16 20:00
#6

man kan gödsla med välbrunnen ko gödsel på hösten men tänk på att gödselet ger växten ny fart att växa i. Växten måste hinna lugna ner sig och finna ro för att klara sig över vintern.

Annons:
Upp till toppen
Annons: