Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3321 ggr
Kiyona
2012-08-04 23:49

Hjälp mina orkidéer dör!

Hejsan!

Någon som vet hur man på bäst sätt går till väga när det kommer till orkidéer?

Detta är två orkidéer som jag sparat efter att min mamma dog och jag skulle bli jätte ledsen om de dog!

Hemma hos mamma var dem jätte fina och friska och nu är det väl knappt något liv i dem alls.

Duschar dem med orkidée näring varannan vecka och skvätter lite vanligt vatten över dem 1ggr/veckan. Efter att dem båda höll på att dö i vårsolen så antar jag att stark sol int är en favorit och flyttade dem till andra sidan av lägenheten där det är eftermiddags sol. Hört att dem inte skall vattnas alldeles för ofta men det är allt jag vet om orkidéer.

Vad gör jag för fel?

Hur sköter man orkideér? ert bästa tips?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Annons:
JohannaEkroth
2012-08-04 23:56
#1

De skall badas en gång varannan vecka. Ingen näring på sommarhalvåret.

Jag höll på att vattna ihjäl minna fast jag gjode så. Så nu står den i en genomskinlig kruka på ett fat som går 5-7 cm utenför krukan och fatet vattnar jag enbart så vattnet dunstar upp och tas upp av luftrötterna. Jag skvättar pyttelite vatten i krukan varannan vecka.

Står i innekruka i orkidejord. Mest bark, knappt jord alls. Luftigt om rötterna.

Nä de vill inte ha direkt solljus och inte skugga heller. OskyldigTungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2012-08-04 23:57
#2

Rensa ur gamla rötter som är vissna är att rekomendera.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Kiyona
2012-08-05 00:21
#3

Oh tack!

Det är inte svårt att se om rötterna lever eller ej hoppas jag? ^^

Skall börja omgående med att strukturera om så orkidéerna kan börja trivas i lägenheten! Oskyldig

Hur lång tid ska jag ge dem att piggna till tro?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Bjornen
2012-08-05 07:37
#4

Jordorkideer ska stå i jord och beroende på sort kalkrik, kalkfattig eller neutral jord.

Andra orkideer som normalt är trädlevande ska stå i humusmaterial. Vattna och duscha dem inte när det är soligt. De växer normalt i träd och där regnar det ofta men vatttnet rinner av fort. Gödsla sparsamt och använd vanlig gödselmedel men dosera mycket svagare. Duscha inte med näring och använd bara ljumt vatten. Normalt lever de i omkring 25 graders temperatur dygnet runt och oftast i silande solljus och nästan dagligt regn.

Upp till toppen
Annons: