Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2764 ggr
Jesso79
7/31/12, 10:31 PM

Petunia

I våras (slutet av Mars) sådde jag fröer hemma i huset för att ha till min trädgård nu i sommar. Sådde tagetes, luktärt, lobelia och petunia.

Alla blommor har nu kommit upp och blommar fint i blomurnor i trädgården.

Det jag funderar lite över är mina petunior, från början var de svårodlade som sjutton och växte jätte dåligt. En efter en dog och jag trodde alla skulle dö. När sommaren kom i början av juni beslutade jag mig för att plantera ut de stackars plantorna som fortfarande levde i en stor trälåda. Plantorna var då ca 3 cm höga och jag sa till min sambo att det får bära eller brista, men trologtvis dör de allihopa.

Jag planterade plantorna i plantjord blandat med lite jord från en jordhög på baksidan.

Nu kommer min fråga plantorna har växt och växt och idag är den största plantan 85 cm hög och har en stjälk/ stam på 1,5-2 cm i diameter, blommar gör dom också i Lila, rosa och vitt.

Nu undrar jag är det vanligt att petunior blir så här stora?

Varken jag eller någon jag frågat har någonsin sett petunior som blivit så här stora.

// Jessica

Annons:
Halvdansken
7/31/12, 11:19 PM
#1

Oj. Kan du inte lägga in en bild på den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
8/1/12, 5:52 AM
#2

De har haft det för varmt efter det ljus de fått. Vanligtvis retarderas de flesta utplanteringsväxter med kemiska medel, men kan också göras naturligt med "kylning" särskilt nattetid. Kan göras enklast genom odling i kallväxthus åtminstone under slutet av odlingen. Petunia tål lite frost om de är tillvägnade.

Höjden på petunior är lite sortberoende. Multiflora är oftast högre än Grandiflora. Även färgen är storleksberoende och vita, blå och rosa är högre än röda. De riktigt gamla sorterna som var vanliga på 60-talet med oftast lila blommor är avsevärt högre än moderna sorter. Enfärgade och tvåfärgade oftast högre än de med nyanserade färger.

Jesso79
8/1/12, 10:42 AM
#3

Halvdansken: jag ska fösöka mig på att lägga in en bild på den måste bara flytta bilder från telefon till datorn först. Bjornen: Tack för svaret och tolkar jag det rätt är det vanligt att de kan bli så stora.

Upp till toppen
Annons: