Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 19612 ggr
MLL
2012-07-29 16:32

Flytta Hortensia???

Skulle behöva flytta min Hortensia.Behöver råd kring detta.

MLL

Annons:
Halvdansken
2012-07-29 20:16
#1

Bestäm först vart du ska flytta den och gräv ett hål där. Gräv sen upp din hortensia och sätt ner i hålet. Fyll upp med jord. Vattna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
2012-07-29 20:22
#2

Skrattande

MLL
2012-07-30 09:12
#3

Vilken tidpunkt är bäst? Vår - höst - efter blomning???

MLL

Halvdansken
2012-07-30 09:30
#4

Efter blomning brukar man säga, men jag har flyttat växter vid alla tidpunkter och det brukar gå bra, bara man eftervattnar ordentligt.

Det där med efter blomning är bara för att man inte ska gå miste om årets blommor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2012-07-30 11:57
#5

Alla vedartade växter bör flyttas under den bladfria perioden och allra bäst på senhösten (oktober-december) för bästa etablering. Visst kan åtminstone mindre buskar även flyttas under sommaren men det krävs mycket vatten och ev. skuggning. Då bör de beskäras i samma utsträckning som man beskurit rotsystemet. Vid vår eller sommarplantering måste de mycket snabbt grävas ner på nya platsen. En timmes torkning kan innebära döden för busken.

Sen höstplantering innebär åtskilligt mindre mindre vattning och omvårdnad jämfört med vårplantering. I bästa kanse inte ens de behöver vattnas alls nästa år, dock beroende på kommande års väderlek.

pernillapernilla
2012-07-31 21:17
#6

Jag har flyttat min hortensia för tredje gängen i sommar I DAG, sä den är tålig och verkar kunna flyttas när som helst. Grävde bara ett nytt hål och i med vatten. Lycka till=)

Annons:
MLL
2012-08-03 11:03
#7

Tack för alla råd, ska nog flytta den i oktober.

Det tar lite tid för mig med den nya gropen där jag håller på att gräva upp en gammal stubbe.

MLL

Upp till toppen
Annons: