Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 7904 ggr
AnnaFagerell
7/19/12, 4:33 PM

Jätteloka??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp med identifiering av denna växt. Ser ut att vara jätteloka(björnloka) men jag tvekar ändå. Den är vit/lila i flockblommigheten och bladen på de större växterna liknar lokans men sen har jag mindre växter också och där är bladen ej lika.

De är mellan 20-150cm höga. Blommar med flockiga vita/lila (ej gröna) blommor och har en kraftig stjälk. Inte alls lik hundkex som är smal i stjälken. Den växer både i kolonier samt ensamma. Jorden är väldigt våt, ligger vid några dammar men är mitt i mitt bete åt hästarna.

Lägger ett par bilder

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
7/19/12, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det märkliga är att efter blomning ser den ut såhär… inte alls som lokan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
7/19/12, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta bladet liknar lokans

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
7/19/12, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Blomman

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
7/19/12, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En till på blomman

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bjornen
7/19/12, 5:15 PM
#5

Ingen av bilderna visar någon farlig växt utan snarare ätbar eller goda istället.

De tre första bilderna visar troligen kåltistel som är en inte alltför vanlig vild växt i sdra Sverige på fuktigare mark.

De två sista visar strätta eller kvanne som är en tvåårig växt och ätbara. Kvanne är en mycket viktig växt i norra Sverige och har använts flitigt bland samerna genom sitt innehåll av C-vitamin. Under medeltiden och framåt var det en viktig exportvara från Norge till Frankrike. Kanderad angelikarot var för drygt hundra år sedan en delikatess.

Den sibiriska jättebjörnlokan är mycket högväxt art och normalt blir de 2 meter hög och ibland ännu högre. De är fototoxiska och man ska inte hantera dem då det kan ge sårskador. Särskilt farliga är de i soligt och varmt väder och känsliga perioner kan få svåra brännskador.

AnnaFagerell
7/19/12, 5:54 PM
#6

#5 tack så hemskt mycket!! den första tyckte jag också såg ut som en tistel men man vill ju inte testa ta i den…  Då kan jag hugga ner dessa utan att vara speciellt försiktig, tack!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Bjornen
7/19/12, 8:09 PM
#7

Hugg inte ner dem njut av dem istället. Kåltisteln saknar jag imion visningsträdgård så jag skulle mycket gärna ha dem hos mig.

AnnaFagerell
7/20/12, 8:32 AM
#8

#7 De har tyvärr tagit över stora delar av hagen så hästarna får mindre gräs. Dom äter inte dessa. Så måste tyvärr ta bort dem. De kommer ju igen… Kan jag hjälpa dig på nåt vis? Jag har ju massor! De jag tittat på nu har tappat sina frön men det kommer säkert nya… eller kan man gräva upp roten?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: