Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 7394 ggr
AnneN
2012-07-14 14:22

Hur bli av med svampar?

Hejsan! Jag skriver för min mammas "räkning" då hon inte har konto på iFokus.

Det är så att de har problem med att det växer svampar på gräsmattan som de vill bli av med eftersom hundarna äter dessa svampar och får diarré.

Jag kan inget om svampar, men de är små, ljust gulbruna, ganska smal stam och undersidan av hatten ser det ut som den är skivad.

Någon som har tips på hur man kan bli av med dessa svampar som växer värre än ogräs? Går man och plockar alla en dag och kastar, så får man plocka lika många igen efter 1-2 dagar.

Tacksam för all hjälp vi kan få.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Tzatze
2012-07-14 18:15
#1

Testa med att ändra kemin i jorden så att svamparna inte trivs längre. Håll gräsmattan välgödslad och kalka om det behövs. Nu i akutläget har jag inget bättre tips än att hon får plocka av svamparna när de dyker upp så inte hundarna får dem i sig.

AnneN
2012-07-14 18:23
#2

#1 tack för tipsen, bra gödsel är inte svårt att få tag i eftersom ena grannen är bonde. Ska föra detta vidare till mamma.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bjornen
2012-07-17 07:48
#3

Vanligen beror svampar att det finns döda eller levande täd som svamparna lever tillsammans med. Om det är döda träd eller trädrötter kan dessa tas bort. Att med ett grep försöka perforera jorden kan skada svamparnas mycelium och då kan de minska.  I år trivs svamparna mycket bra med så fuktigt väder och det kan bli mindre ett annat år. De hattsvvampar som kommer upp är en mycket liten del av svampen, då resten finns i jorden.

Upp till toppen
Annons: