Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4042 ggr
Rita-S
2012-07-09 12:10

Liljebillor

Är det bara mig eller är dom extra på hugget i år? Har aldrig haft problem med annat än bladlöss som jag håller borta med tagetes och gräslök, men i år är mina liljer översvämmade av svarta klaser ägg och äckliga tjocka larver.

För några veckor sen såg jag två röda billor på liljorna och i min naivitet trodde jag det var nån art nyckelpiga, men så fel kan man ta som jag smärtsamt fick upptäcka. Tursamt nog upptäckte jag dom innan dom knaskade i sig blommorna, endast 70% av bladen hade dom ätit. Jag har nu spolat bort allt jag fick loss, och har duschat på grönsåpevatten. Dock började det även värdens syndaflod från himmeln i går så jag har nog mycket rena liljor nu tror jag.

Grannen hade inte lika tur, hon kikade efter dagen efter jag sa jag hade hittat skiten på mina liljor, hennes är när uppägen, inga blad kvar och knappast en ända hel blomsterknopp kvar!

Vad jag har sett är millt tvålvatten mycket effektivt mot liljorna, så sa även min mamma, och jag skall anskaffa kakaospån att lägga ut under blommorna då även detta skall hjälpa på att hålla både sniglar och billorna borta. Samt fortsätta tvätta regelbunden med grönsåpa. Myrr C pulver under blommorna skall vistnok fungera med har jag hört

Någon fler som har problem med dom i år? Någon som vet om nyckelpigan smaskar i sig denna larvan med?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
kickboard
2012-07-09 13:48
#1

Jag har gett upp kampen mot de röda liljebaggarna och har nu endast en liljesort kvar som inte blir angripen.  Tidigare hade jag många olika liljor och skaffade nya sorter varje vår.

I stället har jag planterat höstflox, mjölkklocka och ståtliga riddarsporrar som växer och frodas.

Bjornen
2012-07-09 18:17
#2

I år har liljebaggarna varit fåtaliga, genom att det varit så få varma soliga dagar.

Såpvatten fungerar inte mot liljebaggarna, men möjligen mot larver och ägg.

Rita-S
2012-07-09 19:46
#3

#2 det är värd att testa iaf tycker jag :) Mina liljor fick en dos med grönsåpevatten i dag med. Dom kommer iaf vara rena när detta är över! Det har inte kommit några nya nu senaste dagar heller men det kan kanske vara pga vädret beter sig som om det skall byggas Noah's ark eller något.

Var borte hos grannen och stänkte hennes liljor i tvålvatten. Larvorna såg ut som dom inte trivdes alls när jag dynkade dom i grönsåpa, dom började röra ordentlig på sig då. En billa såg jag där med, den började krypa ner på stjälken när den fick sin dusch

Sprutade även på mina Rosor vars blad förtärs av någon fjärills-larv just nu, sen får vi se om dom kanske ogillar smaken av grönsåpa i sin sallad. Hoppas det :P

Jag har haft liljor sedan 2008 i min trädgård (när vi flytte hit sto det redan kjejsar-liljor här, och jag har planterat kjejsarkrona för 2 år sen, och en höstlilja och en daglilja), och det är första året jag ser någon liljebagge. Dom verkar föredra kjejsarkronan och inte dom andra tre som har långa blad som går från rot och upp och inte en stjälk omkrantsat av blad tätt i tätt som kjeksarkronan har? Jag ser iaf inte en ända bagge eller larv på dom andra tre liljorna, endast på kjejsarkronan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Bjornen
2012-07-10 08:03
#4

Liljebaggar äter bara växter av släktet Lilium och Fritillaria. Daglilja tillhör Hemerocallis och angrips därför inte. Höstlilja är det vanliga svenska namnet på Montbretia och angrips inte heller.

Olika fjärilslarver dödas inte av såpvatten utan då måste hela larven vara täckt av såpvatten så lång tid att de kvävs och det är inte möjligt om inte de får ligga i såplösningen.

Rita-S
2012-07-10 09:01
#5

Fast jag är inte ute efter att döda dom, bara få bladen att smaka grönsåpa så dom kanske inte äter just här.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: