Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 4026 ggr
Mingo
7/2/12, 8:37 PM

Namn på växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan säga med exakthet vad detta är?

Annons:
beem
7/2/12, 9:13 PM
#1

edit


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
7/2/12, 9:24 PM
#2

Det är en näva (Geranium) och absolut ingen malva. En gissning att det är en variant av silkesnäva och kanske Geranium cinereum ssp. subcaulescens. Den är inte ovanlig i handeln.

Mingo
7/2/12, 10:33 PM
#3

JO, jag kom själv så långt i mina gissningar som att det skulle kunna vara en näva - möjligen en jordnäva eller en armenisk sådan - men enligt en annan exptert så trodde han bilden var manipulerad för bladen hörde inte i hop med blomman sa han …..

Mingo
7/2/12, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fortsätter undra - kan detta vara en BLIVANDE näva - blommar inte - har dykt upp i en kruka med andra växter …..

Bjornen
7/3/12, 12:49 AM
#5

Ett annat namn på silkesnäva är jordnäva och blir högst 20 cm hög. Armenisk näva har liknande blomma men störe mörk mitt och blir omkring 8o cm hög. Silkesnävan eller jordnävan har liknande blad och både silkesnävan och armenisk näva finns förståss i min trädgård.

Bild 4 är mycket sannolikt en fröplanta av någon näva och plantan har ännu inte övervintrat och därigenom har bladet oftast inte fått sitt riktiga utseende, som uppkommer andra året om det mu inte är någon ettårig näva.

Upp till toppen
Annons: