Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 5570 ggr
SannaHolmgren
2012-07-02 14:28

Artbestämma, en liten växt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… har jag hittat i min hästhage. Nu senast fann jag denna lilla blå blomma, under ett par ljungtuvor. Det är gammal äng, kulturmarker med bland annat darrgräs, hästfibbla, väddklint, ryl, ljung, …

Min kamera är sönder, försökte rita blomman i paint. Det är en liten späd växt, med trådsmal stjälk, smala blad, blommorna är knappt en cm långa. Ser ut som frökapslar efter blomningen, platta, med frö inuti två gröna bladhöljen.  Ca 10 - 20 cm hög. Blommorna påminner om väldigt pyttesmå fingerborgsblommor. Påminner lite om förgätmigej.

Annons:
Bjornen
2012-07-02 15:08
#1

Gentiana som hör till lång kulturhävdad mark och hör samman med darrgräs.

SannaHolmgren
2012-07-02 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Å tack. Det är alltid roligt att hitta en till art i markerna. Glad

Darrgräs i bifogad bild om någon undrar. Det vackraste gräset i vår svenska flora tycker jag.

SannaHolmgren
2012-07-02 18:09
#3

Är det Gentiana pneumonanthe tro? Den var mest lik den i hästhagen när jag googlade.

Bjornen
2012-07-02 19:09
#4

Det är trolig någon variant av fältgentiana (Gentianella campestris ssp. campetris) med fyrtalig krona eller någon variant av ängsgentiana (Gentianella amarella ssp. amarella) med femtalig krona.

Krumas
2012-07-02 20:34
#5

Kan mkt väl vara klockgentianan den förekommer iddina hemtrakter Sanna. Men den är relativt ovanlig så det är en mkt fin betesmark du har!

Bjornen
2012-07-02 21:16
#6

Klockgentiana borde inte blomma så tidigt på året utan blommar mest i augusti som jag själv sett och det bör vara lite för fuktigt för darrgräset.

Annons:
SannaHolmgren
2012-07-05 00:16
#7

Klockgentiana tror jag inte heller att det är, stämmer inte med bilder när jag googlade, blommorna är mindre och mer "stängda". Synd jag inte har en fungerande kamera. Växten är jätteliten och späd. Som mörkblå outslagna lyser de vid marken, ser lite ut som de första scilla på våren, fast mindre ändå,  vid hastig första titt.

Men javisst, jag är så glad var dag jag vaknar på morgonen här. Jag känner mig otroligt rik med all mångfalden. Marken äger jag inte själv men "hemområdet" är stort med både mycket historia, flora och fauna.

Bjornen
2012-07-05 07:45
#8

Titta på blomman och räkna flikarna, 4 eller 5 och se #4.

SannaHolmgren
2012-07-05 08:23
#9

Det var svårt att se flikar. Två större blomblad täcker blomman i mitten. Måste nog ha lupp för att se den ordentligt. *springer och hämtar*

Stjälken är iallafall fyrkantig. Och… 4 flikar -

sultor
2012-07-05 12:26
#10

Kan det kanske vara någon slags jungfrulin?

SannaHolmgren
2012-07-05 18:52
#11

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfrulin

Jamen där har vi det.  Jungfrulin !

Tack !!Glad

Upp till toppen
Annons: