Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Artbestämma, en liten växt...

2012-07-02 14:28 #0 av: SannaHolmgren

... har jag hittat i min hästhage. Nu senast fann jag denna lilla blå blomma, under ett par ljungtuvor. Det är gammal äng, kulturmarker med bland annat darrgräs, hästfibbla, väddklint, ryl, ljung, ...

Min kamera är sönder, försökte rita blomman i paint. Det är en liten späd växt, med trådsmal stjälk, smala blad, blommorna är knappt en cm långa. Ser ut som frökapslar efter blomningen, platta, med frö inuti två gröna bladhöljen.  Ca 10 - 20 cm hög. Blommorna påminner om väldigt pyttesmå fingerborgsblommor. Påminner lite om förgätmigej.

Anmäl
2012-07-02 15:08 #1 av: Bjornen

Gentiana som hör till lång kulturhävdad mark och hör samman med darrgräs.

Anmäl
2012-07-02 16:04 #2 av: SannaHolmgren

Å tack. Det är alltid roligt att hitta en till art i markerna. Glad

Darrgräs i bifogad bild om någon undrar. Det vackraste gräset i vår svenska flora tycker jag.

Anmäl
2012-07-02 18:09 #3 av: SannaHolmgren

Är det Gentiana pneumonanthe tro? Den var mest lik den i hästhagen när jag googlade.

Anmäl
2012-07-02 19:09 #4 av: Bjornen

Det är trolig någon variant av fältgentiana (Gentianella campestris ssp. campetris) med fyrtalig krona eller någon variant av ängsgentiana (Gentianella amarella ssp. amarella) med femtalig krona.

Anmäl
2012-07-02 20:34 #5 av: Krumas

Kan mkt väl vara klockgentianan den förekommer iddina hemtrakter Sanna. Men den är relativt ovanlig så det är en mkt fin betesmark du har!

Anmäl
2012-07-02 21:16 #6 av: Bjornen

Klockgentiana borde inte blomma så tidigt på året utan blommar mest i augusti som jag själv sett och det bör vara lite för fuktigt för darrgräset.

Anmäl
2012-07-05 00:16 #7 av: SannaHolmgren

Klockgentiana tror jag inte heller att det är, stämmer inte med bilder när jag googlade, blommorna är mindre och mer "stängda". Synd jag inte har en fungerande kamera. Växten är jätteliten och späd. Som mörkblå outslagna lyser de vid marken, ser lite ut som de första scilla på våren, fast mindre ändå,  vid hastig första titt.

Men javisst, jag är så glad var dag jag vaknar på morgonen här. Jag känner mig otroligt rik med all mångfalden. Marken äger jag inte själv men "hemområdet" är stort med både mycket historia, flora och fauna.

Anmäl
2012-07-05 07:45 #8 av: Bjornen

Titta på blomman och räkna flikarna, 4 eller 5 och se #4.

Anmäl
2012-07-05 08:23 #9 av: SannaHolmgren

Det var svårt att se flikar. Två större blomblad täcker blomman i mitten. Måste nog ha lupp för att se den ordentligt. *springer och hämtar*

Stjälken är iallafall fyrkantig. Och... 4 flikar -

Anmäl
2012-07-05 12:26 #10 av: sultor

Kan det kanske vara någon slags jungfrulin?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.